Goed je evenwicht bewaren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door deze pdf goed te lezen: http://klaasbil.home.xs4all.nl/Leren_eenwieleren.pdf

Samenvatting:

Gebruik een vlakke vloer en zoek een steun (wandrek, paal, ander persoon).

Stap op.

Wieg heen en weer met de cranks ongeveer horizontaal.

Leun naar voren en maak eerst halve slagen, daarna hele slagen.

Rij ononderbroken vooruit, houd een steun vast.

Rij ononderbroken vooruit zonder steun.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon heel erg veel oefenen en in het begin ergens tegenaan leunen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eenwieleren is een sport waarbij oefening baart kunst goed werkt. Ik zou je aanraden om te beginnen met oefenen in een steeg waar je met je handen de zijkanten raakt zodat je niet/nauwelijks kan vallen. Je kan dit ook doen door mensen aan weerskanten van jezelf te hebben staan en hun handen vat te houden.
Probeer door te blijven trappen juist met schrokkerige bewegingen val je snel. Als het eenmaal een beetje lukt kan je langs een muur gaan of met één iemand naast je.
En uiteindelijk los.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, oefenen, oefenen en oefenen! (En dan nog eens oefenen.)
Wat ook helpt is als je niet bang bent om te vallen. Want dat zal in het begin nogal eens gebeuren.

Oké, hier de uitleg:

Je gaat naast een lantarenpaal (of iets dergelijks) staan en zet de eenwieler voor je neer. Zorg ervoor dat de trappers horizontaal staan als je opgestapt bent. (Belangrijk, want anders is het moeilijk om weg te fietsen.)
Vraag ook iemand om je te helpen en met je mee te lopen terwijl jij op hem steunt.

Opstappen: je houd de eenwieler met je rechterhand vast (als je links bent, doe alles andersom ;-)) bij het zadel. Zet je linkervoet op het linkerpedaal. Zorg dat dit pedaal beneden is, zodat je, als je er kracht op zet niet meteen vooruit-sjeest. Dan zwaai je je rechtervoet over het zadel en zet hem op het rechterpedaal. Met je rechterhand houd je de lantarenpaal vast. (Klinkt ingewikkeld, maar als je dit één keer doet weet je hoe makkelijk het is :D)
Nu schuif je een beetje zodat de trappers horizontaal staan.

Als je goed zit, zoek je je balans. Vind je evenwicht.
Ga goed rechtop zitten en kijk recht naar je doel. Houd dat tijdens het fietsen goed in het oog.
Dan pak je de schouder van je 'helper' en trapt. ;-)
Probeer mooie doorlopende slagen te maken.
Dus niet met schokjes trappen, maar echt de wielen mooi rond laten draaien.
Dus doortrappen.
Zorg ervoor dat je niet teveel op de schouder van de ander leunt, maar hem lichtjes vasthoud. Enkel en alleen voor de steun.
Dan fiets je naar je doel.

Dit zal je enorm vaak moeten doen, tot je merkt dat je beter wordt.
Dan kan je het zonder je helper proberen.

En de allerbelangrijkste tips die ik je kan geven:
- Zit rechtop
- Focus op het doel. Kijk niet naar de grond of naar de trappers. Kijk naar het doel.
- Houd de trappers bij het starten horizontaal
- Vind je balans
- Met je arm naar het doel wijzen
- en: oefenen! :)

Als je bochten wilt maken: sturen doe je met je heupen. Leun een beetje naar links, en je gaat naar links.
Leun een beetje naar rechts, en je gaat naar rechts.
Wat erg helpt voor je evenwicht is met je arm (rechts) vooruit naar het doel wijzen. Als je een bocht maakt, wijst je arm er als eerste naartoe.
Dit maakt het een stuk makkelijker.

En als je wilt afstappen: Zet je been die op de hoogste pedaal staat er eerst af, hou dan je eenwieler vast aan het zadel met een hand, en stap geheel af.
Klinkt ingewikkeld, maar het spreekt voor zich.

Veel Succes!!!