Heeft de koningin toestemming moeten geven voor het gebruik van de kleur en de naam "Oranje" door het Nederlands elftal?

Of mag ieder sportteam dat namens Nederland speelt automatisch de naam en kleur Oranje gebruiken?

bamibal
11 jaar geleden
in: Sport
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens aan... goeie vraag!

Antwoorden (4)

Goeie vraag!

In België heb je de rode duivels en Italië heeft de azzurri, dat zijn bijnamen, net als ons oranje. De koningin heeft als 'achternaam': van Oranje Nassau en nee voor een bijnaam hoeft zij geen toestemming te geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
En hoe komen ze er aan?

Oranje: Refereert aan de kleur van het tenue. Het Nederlands elftal uit de jaren zeventig wordt vaak aangeduid met "the clockwork orange" (in het Spaans ook "la naranja mecánica") , een verwijzing naar de gelijknamige roman van Anthony Burgess en een referentie aan het ingenieuze totaalvoetbal en de precieze passes die het elftal uitvoerde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_bijnamen_van_nationale_voetbalelftallen

Dus het komt eigenlijk van het kleurgebruik want natuurlijk komt vanuit de achternaam van het koningshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe zit het dan met de kleur oranje?
Je kunt geen patent op een kleur aanvragen, dus toestemming vragen lijkt me hier niet aan de orde.

Het zijn teams die een land vertegenwoordigen, dus logisch dat de belangrijkste kleuren van het land erin verwerkt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KPN groen en belastingdienst blauw zijn beschermde kleuren die mag je niet gebruiken is ook niet standaard te krijgen
Ik vind het een goeie vraag.

"Oranje" is de bijnaam voor het "Nederlands elftal", zoals het officieel heet. Vergelijk het maar met de "Rode Duivels" van België en de "Mannschaft" van Duitsland.

Ik denk dat de koningin hierin niet veel te zeggen heeft. Bij mijn weten is er nooit een Koninklijk Besluit uitgevaardigd waarin het staatshoofd zich uitspreekt over de naam van het Nederlands voetbalelftal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik denk niet dat de koningin hiervoor toestemming heeft gegeven. Het was gewoon vanzelfsprekend; De huidige Nederlandse monarchie (Oranje-Nassau) begon in 1806. Oranje werd dus logischer wijs de kleur van Nederland. Iemand die een prins was van het vorstendom oranje was een prins van ORANJE. Dus het kwam niet als een raar idee dat het nederlands elftal een oranje thuisshirt kreeg. Zo ook voor de naam