Als tijdens het EK 2012 zowel het thuisspelend elftal als het uit- elftal dezelfde kleur dragen, welk team moet dan een andere kleur dragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.3K

Antwoorden (4)

Dan dragen beide ploegen hun thuisshirt.

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor de minnen.
Even een uitgebreider verhaal dan:

Artikel 18: UEFA Kit Regulations (Op pagina 22) van de "Regulations of the UEFA European Football Championship" gaat hierover:

De regel is dat het "thuis team" (Host association) het recht heeft om het tenue van zijn keuze te dragen, zoals aangegeven is op het "National Team Kit Approval" formulier, dat de voetbalbonden voorafgaand aan het toernooi aan de UEFA hebben gezonden.
Het bezoekende team draagt het tenue dat zij op het hierboven genoemde formulier als hun tweede keus hebben aangeduid.
Indien nodig, kan er gekozen worden voor een combinatie tussen items uit het eerste keus en tweede keus tenue (zoals Oranje ooit geheel oranje speelde, omdat de tegenstander ook al zwarte broeken had).

Als de voetbalbonden onderling niet tot overeenstemming kunnen komen over de te dragen kleuren (dit omdat het nummer 1 shirt van het thuisspelende team overeen komt met de tweede keus van het uitspelende team), dan zal de UEFA hier een beslissing over vellen.

Als de scheidsrechter in het stadion voor aanvang van de wedstrijd constateert dat de kleuren van de twee teams tot verwarring zouden kunnen laten, dan kan hij in overleg met de afgevaardigden van de UEFA een beslissing nemen.

http://www.uefa.com/multimediafiles/download/competitions/euro/91/87/57/918757_download.pdf

Samengevat: Het thuisteam mag zelf besluiten wat ze als eerste keus aangeven. Mocht hun eerste keus conflicteren met de "tweede" keus van het uitteam, dan zal het uitteam iets moeten veranderen, meestal resulteert dat in het dragen van het eigen eerste keus shirt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de thuisploeg dezelfde kleur kleding draagt als de uitploeg, moet de thuisploeg van kleur kleding veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het uit- elftal moet altijd dan een andere kleur shirt aan. Het thuiselftal heeft namelijk 'voorrang.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via de officiele regels moet het uit-team altijd in een uitshirt aantreden. Is dit dezelfde kleur als het thuis-team dan wordt het 2e uittenue "uit de kast gehaald".