Ik heb een tafeltennis batje en vind het handvat heel fijn is het mogelijk dat je het plankje houd en er nieuw rubber op doet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik vraag of het mogelijk is om een nieuw rubber te plaatsen niet zo'n antwoord waar ik niet om vroeg

Het beste antwoord

Aanschaf van een batje
Als u voor het eerst bij onze vereniging komt kijken hoeft u niet zelf materiaal mee te nemen. Er liggen in de zaal batjes en balletjes. Als u toch een batje gaat kopen laat u dan adviseren door iemand die veel ervaring heeft. Stel vragen aan een trainer of aan medespelers. Ook kan een trainer wellicht goedkoop aan goed materiaal komen. Wacht dus met aanschaffen en kom eerst kijken!

Wees zuinig op je batje
Heeft u een goed batje gekocht denk er dan aan dat onderhoud zeer belangrijk is. Behandel het batje zorgvuldig en bewaar hem in een speciaal daarvoor gemaakt tasje of koffertje. Belangrijk is om eens in de zoveel tijd het rubber schoon te maken met een zacht niet pluizend doekje met lauw water.

Zelf een batje samenstellen
Ook is het mogelijk een batje zelf samen te stellen door middel van een los houtje en losse rubbers. Hier kunt u zien hoe u een bestaand batje kunt voorzien van nieuwe rubbers:

Het verwijderen van de oude rubbers
Verwijder eerst de oude rubbers door een beetje oplosmiddel te druppelen tussen het houtje en het rubber. (Gebruik bij voorkeur aceton of nagellak remover.)

Als de lijm los begint te laten trek dan voorzichtig het rubber van het houtje. Voeg net zoveel aceton toe als nodig is. Denk eraan dat alle oplosmiddelen ontvlambaar zijn, werk dus in een goed geventileerde ruimte. Schuur daarna voorzichtig het houtje zodat alle resten verdwenen zijn. Gebruik nog een beetje aceton om de laatste resten lijm te verwijderen.

De nieuwe rubbers opplakken
Smeer zowel het houtje als het rubber dun in met tafeltennis lijm, laat daarna beide delen even drogen tot het kleverig aanvoelt. Leg dan het rubber op het houtje en druk het aan met een roller (of een ander rond voorwerp, bijvoorbeeld een fles). Maak dan het rubber op maat met een scherpe schaar of een mes.
.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, Bart je moest eens weten wat een Moolkees allemaal vermag. We zitten niet alleen stikvol met eitjes, maar ook met verborgen talenten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede informatie en niet te vlug gedaan.

Andere antwoorden (2)

Zeker! Een stukje van 'n afgeknipte fietsbinnenband geeft jouw bat weer een vers stukje rubber om het handvat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf jarenlang op tafeltennis gezeten en heb regelmatig mijn rubber vernieuwd. Meestal heb je dan ook een wat duurder batje. Dus geen spul van 25 euro. Het lijmen is voor sommigen steeds weer een uitdaging, maar in de meeste gevallen moet je gewoon tevreden zijn met wat je erop hebt geplakt. Je kunt zo ook zelf de diktes bepalen. Dat bepaalt dan weer de snelheid van het batje en of spin. Afijn je kunt er een heel boek over schrijven. Maar om een antwoord te geven, ja je kunt je rubbers wisselen. Let wel op de lijm, je kunt er high van worden ;)