Is kickboxen voor kinderen gevaarlijk? En krijg je er een blauw oog door?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.7K

Antwoorden (2)

Sportlessen voor kinderen zijn altijd aangepast aan de leeftijd van die kinderen. Dus ook voor kickboksen zijn de lessen niet gevaarlijk. Het heten wel vechtsporten, maar het draait om beheersing en techniek, niet om zo snel mogelijk en zo hard mogelijk schoppen of zo.
Als kinderen verder komen in de sport, zullen er inderdaad wel eens blauwe plekken komen ja. Die gaan ze dan zelf ook bij een ander toebrengen. Dat hoort er bij en is ook niet erg.
Een blauw oog verwacht ik niet zo snel, maar het kan wel. Maar het is les, geen jungle waar alles toegestaan is. De leraar houdt in de gaten dat de leerlingen de regels toepassen en dat er geen ongelukken gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt! Ik ga namelijk op kickboxen en ik ben bijna 12. =]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zoon van mijn vriendin is 9,5 en doet het al ruim een jaar. Bij een goede sportschool is er niks aan de hand en je kunt ook een blauw oog krijgen als je tegen een deur aanloopt.
Ik heb een zoon van 15 die kickbokst (via een sportprogramma van zijn school) voor zijn lol, hij doet dus niet mee aan wedstrijden. Als je meedoet aan wedstrijden gaat het er hard aan toe en dan loop je grote kans op blessures en verwondingen, een blauw oog is dan een van de dingen waar je je niet druk om maakt. Wedstrijden raad ik je dan ook af totdat je een jaar of 18 bent.
Waar je ook rekening mee moet houden is de slechte reputatie van kickboksen: er zijn criminele jongeren die kickboksen gebruiken om 'imponerender' te zijn dan de jongens van een andere clan. Ook staat kickboksen bekend om het gebruik van spierversterkende en vergrotende troep, doping dus. Ook hebben de jongens vaker last met de politie en justitie omdat ze agressiever zijn. Je komt onder die invloed te staan als je gaat kickboksen en je wordt er aan gelinkt. Je moet je afvragen of je dat wel wilt. Ik wil dat in elk geval niet voor mijn zoon, dus buiten school om mag hij niet op kickboksen. Een blauw oog maak ik me niet druk om, wel om zijn reputatie.
Als je perse een blauw oog wilt oplopen door een sport, dan heb je genoeg andere keus zonder dat je gelinkt wordt aan dingen waar kinderen niet thuis horen. Als je dit wilt doen voor techniek en lekker 'knokken', kies dan voor karate of jiujitsu. Als het je ook gaat om conditie en teamspel kies dan voor wielrennen of waterpolo. Maar kickboksen is mijn inziens alleen geschikt voor kinderen via een schoolprogramma.