Dit mag vanaf 12 jaar. Leest u de verdere informatie van de website www.vaarbewijs.nl ook even door ?

Vanaf welke leeftijd mag een motorboot bestuurd worden?

Onder de 12 jaar is het verboden om een gemotoriseerd schip te besturen. Het is wel toegestaan om met een vaartuig van maximaal 7 meter lengte te zeilen, kanoën, roeien of te waterfietsen.

In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied, dat op bijna alle Nederlandse wateren geldt, mag vanaf 12 jaar met een open boot van maximaal 7 meter lengte gevaren worden die vol gas niet harder dan 13 km per uur kan. Dat is bijvoorbeeld een rubberboot met maximaal 3 pk.

In het Rijnvaartpolitiereglement (RPR) gebied, zoals op de Boven - Rijn, Waal, Pannerdensch Kanaal, Neder - Rijn zijn ze strenger. Hier mag pas vanaf 16 jaar met een open boot tot 7 meter, die niet harder kan dan 13 km/uur, gevaren worden.

Voor een open motorboot die harder kan dan 13 km/uur, maar niet harder dan 20 km/uur is de minimum leeftijd overal 16 jaar.

Voor het sturen van een zeilschip met een lengte van 7 meter of meer geldt overal een minimum leeftijd van 16 jaar. Een zeilschip is een schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voorbewogen. Zodra het ook een motor gebruikt valt het onder een motorschip.

Voor het varen met motorboten die sneller kunnen varen dan 20 km/uur is een vaarbewijs verplicht en is de minimum leeftijd 18 jaar. Onder snelle motorboten vallen ook waterscooters.

Op welke leeftijd mag u het vaarbewijsexamen doen?
Het is mogelijk om onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u de uitslag per brief. Hiermee mag u nog niet met een vaarbewijsplichtig schip, zoals een snelle motorboot, varen. Vanaf uw 18e jaar kunt u de uitslag brief inwisselen voor het echte Vaarbewijs. Dan mag u met een vaarbewijsplichtig schip varen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

12 jaar geleden
Met welke leeftijd mag ik het vaarbewijs behalen:
Je mag je vaarbewijs op iedere gewenste leeftijd behalen. Het vaarbewijs word echter pas uitgereikt op de dag dat je 18 jaar oud wordt. De jongste deelnemer was 10 jaar oud toen hij slaagde voor vaarbewijs 1. Hij krijgt zijn vaarbewijs als hij 18 jaar oud wordt opgestuurd.

http://www.leeftijdsgrens.nl/leeftijdsgrens-varen/