mag een coach wel in de dug-out op zijn mobiel de herhaling bekijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet verboden. Steve McClaren loopt soms de catacomben in om de herhaling terug te zien, en men heeft onlangs besloten dat dat niet onreglementair is (zie onderstaand artikel). In plaats van naar binnen lopen de herhaling op een mobiel terug te kijken, lijkt mij dan ook niet verboden. Mogelijk komen hier nog wel regels voor, maar op dit moment mag dat dus.

---

Het gedrag van Steve McClaren in de uitwedstrijd bij Vitesse krijgt mogelijk een staartje. De coach van FC Twente rende na discutabele beslissingen van de arbitrage minstens twee keer de catacomben in om de beelden terug te zien en de KNVB zal dat maandag bespreken.

McClaren bekeek op een tv-scherm de herhaling van onder meer een vroege overtreding van Patrick van Aanholt en dat beviel de coach goed, want even later snelde hij opnieuw de catacomben in. Officieel is dat niet verboden, weet het Algemeen Dagblad, maar het zou vreemde situaties op kunnen leveren als een trainer naar aanleiding van het bekijken van beelden tijdens de wedstrijd verhaal gaat halen bij de vierde official.

Vitesse-trainer John van den Brom sprak na afloop al zijn verbazing uit over zijn collega, die dus meerdere malen niet in zijn dug-out te vinden was. Vitesse eindigde de met 1-4 verloren wedstrijd gewoon met elf man, in tegenstelling tot Twente, waar Peter Wisgerhof een rode kaart kreeg.

Update 20 februari 15:15 uur - McClaren handelt niet onreglementair en krijgt geen straf
Steve McClaren hoeft niet te rekenen op een straf voor zijn actie tijdens het duel met Vitesse, zo meldt Voetbal International. De coach van FC Twente keek in de catacomben van GelreDome onder meer een actie tussen Leroy Fer en Patrick van Aanholt terug en doet dat naar eigen zeggen wel vaker. In de optiek van de KNVB heeft McClaren niet onreglementair gehandeld. De kwestie is wel voorgelegd aan de FIFA, die daarbij om een advies is gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, fout geantwoord.
Vanmorgen is bekend gemaakt dat een coach geen beelden mag bekijken. "Trainers, spelers en andere officials dienen binnen de grenzen van de instructiezone blijven, behalve in het geval van bijzondere omstandigheden. Hieronder vallen bijvoorbeeld blessuregevallen of het verblijf in de kleedkamer bij extreme weersomstandigheden. De momenten dat McClaren een incident nog even bekeek op een monitor werden niet als bijzondere omstandigheden aangemerkt." http://www.twentesport.com/voetbal/fc-twente/mcclaren-mag-onder-de-wedstrijd-geen-tv-beelden-meer-bekijken-in-de-catacomben/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaald is dat de coach binnen de grenzen van de instructiezone moet blijven. De vraagsteller vraagt naar het bekijken van de beelden op een mobiel in de dug-out: de vraag is ook gesteld naar aanleiding van dat artikel.
Uitgerekend vandaag is er een FIFA uitspraak over dit boeiende voetbalonderwerp gekomen. Deze overruled alle andere bepalingen op dit vlak, ook die van onze KNVB. Dus er mogen geen herhalingen meer op de catacomben en op andere technische hulpmiddelen (mobieltje, ipod, ipad, etc.) meer door de coaches worden bekeken.

FIFA-regels verbieden kijken van herhalingen

AMSTERDAM - Het is coaches in het betaalde voetbal niet toegestaan om tijdens een wedstrijd de instructiezone te verlaten om herhalingen van televisiebeelden te bekijken.
Dat meldt de KNVB in een persbericht. De voetbalbond deed navraag bij de FIFA en de werkgroep spelregels over de reglementen aangaande het verlaten van de bank tijdens een duel. Trainers, spelers en andere officials dienen binnen de grenzen van de instructiezone blijven, behalve in het geval van bijzondere omstandigheden. Hieronder vallen bijvoorbeeld blessuregevallen of het verblijf in de kleedkamer bij extreme weersomstandigheden. FC Twente-coach Steve McClaren bekeek de afgelopen duels verschillende keren een herhaling van een incident op een monitor. Dit valt niet onder bijzondere omstandigheden, zo meldt de KNVB.

Monitor
McClaren liep vorige maand tijdens het duel met Vitesse richting kleedkamers om op een monitor een actie tussen Patrick van Aanholt en Leroy Fer terug te zien. Afgelopen zondag deed de trainer dat weer in de uitwedstrijd tegen PSV om de trap van zijn verdediger Douglas tegen het been van Ola Toivonen te bekijken.