Hoe krijg je meer energie om te fitnessen?

Als ik naar de sportschool ga ben ik soms al moe voor dat ik eraan begin. Is er ook een gezonde energieboost ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (3)

Paradoxaal genoeg is de beste energieboost gewoon te gaan fitnessen.

Ik kom ook geregeld bij de sportschool aan, terwijl ik uitgeblust ben en geen puf heb. Als ik dan echter een minuut of 5 aan het RPM'en ben, dan wordt ik steeds fitter en energieker en aan het eind van de "les" heb ik het idee dat ik de hele wereld weer aan kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door gezond te eten. Zorg dat je circa 2 uur voor het sporten goed gegeten hebt, een mix van koolhydraten en eiwitten.
Vlak na het sporten is het belangrijk dat je een eiwitrijke snack eet, voor herstel van spieren.

Zonder meer info over je eetschema kan ik niet zo goedzeggen hoe je meer energie kunt krijgen.
Eet je genoeg?
Wat eet je?
Slaap je genoeg?
Ritsuka
12 jaar geleden
Kijk eens wat er gebeurt als je, ondanks je moeheid, toch gaat fitnessen. Als het goed is, *geeft* fitness juist energie, en ben je na afloop heel blij dat je jezelf naar de sportschool hebt gesleept.

Als dit bij jou ook zo werkt, moet je je de eerste vijf keer naar de sportschool slepen. Je traint jezelf dan psychisch dat het de moeite waard is om toch te gaan, vanwege de grote beloning na afloop. Dus eerst vijf keer jezelf dwingen, daarna is het probleem opgelost.

Als het bij jou *niet* zo werkt, betekent het dat je fitness niet leuk vindt, en dat je het alleen maar doet omdat je van jezelf "moet".

Probleem daarbij is dat je dit niet zult volhouden. Dat begin je nu al te merken.

De enige oplossing is dan: ga iets doen dat je wél leuk vindt. Dat kan een groepsles zijn op diezelfde sportschool - misschien spinning, of zumba, of bootcamp, of wat dan ook. Die kun je samen met vriendinnen doen, of je leert daar vanzelf vriendinnen kennen.

Is dat ook niets voor jou, zoek dan iets anders dan die sportschool. Sporten kun je namelijk ook heel goed *zonder* sportschool doen. Of je nu gaat fietsen, handballen, roeien of tennissen - zorg dat je het leuk vindt, dan houd je het zonder moeite jarenlang vol.

Het voorbeeld dat ik altijd geef is: als jij fitter wilt worden en je vindt honden uitlaten enorm leuk, dan word jij fitter als je een hondenuitlaatdienst begint dan wanneer je naar de sportschool gaat. Die hondenuitlaatdienst houd je namelijk met gemak jarenlang vol, die sportschool niet.

--

Kortom, kijk of je jezelf psychisch kunt trainen zodat je ervaart dat fitnessen een beloning geeft in de vorm van een heel prettig gevoel na afloop. Lukt dat: prima! Lukt dat niet: zoek iets dat je wél leuk vindt.
Cryofiel