wat is het verschil[ behalve de grootte] tussen een pony en een paard?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
4.8K

Het beste antwoord

In feite heeft het verschil tussen paarden en pony's meer met lichaamsproporties te maken. Bij de Engelse volbloed bijvoorbeeld is de lengte van benen dusdanig dat de afstand tussen schoft en bodem groter is dan de lengte van het lichaam. Pony's daarentegen zijn gewoonlijk dieper en hebben kortere benen in verhouding tot hun hoogte, waardoor hun bewegingen ook anders zijn. Ze staan dichter bij het oerpaard met hun kortere ledematen en hun grovere bouw. Verder zijn pony's vaak, in verhouding tot hun grootte, sterker dan een groot paard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is genetisch geen verschil behalve de grootte.
Er is wel verschil tussen elk pony en paard als verschil tussen jou en mij, qua karakter, maar dat verschil bestaat ook t ussen pony en pony, of tussen paard en paard.
Maar een pony en een paard kunnen samen voortplanten en een vruchtbaar veulen krijgen, dus zijn ze een soort.

Er is dus geen verschil tussen pony's en paarden, behalve de hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pony heeft een meer gedrongen lichaamsbouw dan een paard - in verhouding tot een paard een kortere meer gespierde hals, stevigere benen en hoeven, een bredere achterhand. Daardoor kunnen ponies op veel ruiger terrein lopen dan het sierlijkere paard, dat eerder zou struikelen dan een pony. Paarden zijn door hun bouw sneller en wendbaarder, vooral de quarterhorses zijn daarom beroemd. De koudbloedige paarden, als de shires en de zeeuwse en friese paarden hebben ook die meer gedrongen bouw, en werden daardoor vooral als werk- en trekpaarden gebruikt, hoewel ze natuurlijk veel groter zijn dan ponies. (the shire is het grootste paardenras dat er is, met prachtige lange witte haren aan de voeten) In Amsterdam trekken ze de Heinekenkar in de zomer, omdat ze enorm sterk zijn door hun grootte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gangen, het uiterlijk, vaak het karakter en inderdaad de hoogte.
Maar dit is eigenlijk allemaal meer rasgebonden dan pony-paard gebonden.