Waarom is de rijrichting bij baan sporten tegen de klok in en bij motor en autoraces met de klok mee=

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
3.3K

Het beste antwoord

Net zoals bij schaatsen:

het lichaam is dan wel symmetrisch, je hersenen daarin tegen niet. Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaalde kant, schrijven met een hand, voetballers die beter met het ene been schieten dan het andere enz. Zo ook met schaatsen, voor de meeste mensen is een bocht naar links het meest natuurlijk.
Daarnaast speelt uiteraard ook training en gewenning een rol.
Bronnen:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En niets vond het goed dat je zijn antwoord overnam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Niels' sorry.
AWM
14 jaar geleden
Het blijft allemaal op deze website, met bronvermelding, dus dat lijkt me geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het ook niet hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Etab, het ligt niet aan het land maar puur aan het circuit.

Andere antwoorden (4)

Puur toeval, komt nergens door, is gewoon toevallig zo ontstaan...

En nu verandert dat niet meer, omdat het nu standaard is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@babyfaced: Juist, dus -1???
Niet alle circuits gaan met de klok mee. Neem bijvoorbeeld "Istanbul Park" (Turkije) en "Interlagos" (Brazilië), de rijrichting van deze circuits is tegen de klok in.

Ook wordt er op de meeste Ovals in de VS tegen de klok in gereden. Neem maar als voorbeeld "de Indianapolis Motor Speedway" (bekend van de Indy 500), dit circuit heeft 4 bochten en ze gaan allemaal naar links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze ijden dus links. Invloed van de UK?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze rijden over de hele baan! Invloed uit de UK heeft er net zo veel mee te maken als de lengte van mijn grote teen. Helemaal niets dus!!!
Ik heb ooit eens ergens gelezen(dus geen bron) dat het bij baansporten komt omdat je hart(meestal) in het midden van je borstkas zit,met de punt naar links en dat het daarom voor de atleten makkelijker loopt dan rechtsom.