Wat verstaat met in de golfsport precies onder een linkse baan?

In de golfsport wordt wel gesproken over een 'linkse baan' als men een bepaald type golfbaan bedoelt. Wat is een linkse baan precies? Wat maakt het tot een 'linkse baan' en wat is het alternatief voor een linkse baan? Bestaat er ook zoiets als een 'rechtse baan'?
Zijn hierover ook goede weblinks te vinden op internet waar leken op begrijpelijke wijze bekend worden gemaakt met de golfsport?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.3K

Het beste antwoord

Een golfbaan wordt soms beschreven als een linksbaan, waarmee bedoeld wordt dat de golfbaan aan zee ligt en dat de wind een dominante factor is.
Omdat de baan aan de zeewind is blootgesteld, heeft de wind niet alleen invloed op het golfspel, maar omschrijft het ook ten dele de begroeiing van de baan, vooral in Nederland en Schotland, waar alle links in een duingebied liggen. De beste voorbeelden hiervan zijn de Domburgse- en Noordwijkse Golfclub. De banen van de Haagsche - en Kennemer Golf liggen iets verder van zee en zijn veel groener.
Ander soort golfbanen worden beschreven als bosbaan, polderbaan of parkbaan.
In het Engels wordt gesproken over een 'links course' of 'golf links'. In het Nederlands wordt ook wel 'zeebaan' gebruikt.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk en verifieerbaar antwoord. Dank.

Andere antwoorden (1)

Het reeds gegeven antwoord is helemaal juist!
Links (linked at sea) heeft niets te maken met links en rechts. Ik vond dit wel een hele goede vraag waar bij velen het antwoord niet bekend was!