Wat zijn de tegels van de Dakar Rally? En hoe werkt het klassement?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken geen tegels. Bedoel je Parijs-Dakar?
Volg hier het Nederlandse team De Rooy: http://www.dakar-derooy.com/2012/

Het beste antwoord

Ik heb geen idee wat je bedoeld met de tegels van de Dakar Rally.

Voor wat betreft het klassement, er zijn verschillende klassementen: het motor-klassement, het klassement van de auto's, buggy's, trucks, dames.

In het algemeen werkt het makkelijk: alle tijden van de verschillende etappe's worden bij elkaar opgeteld en diegene die de minste tijd nodig heeft gehad wint. Er zijn echter enkele addertjes: Als je een bepaald "waypoint" gemist hebt (zelfs als het maar op een paar meter is), dan komt er een tijdstraf bij (meestal 3 uur).
Als er in gebieden met een speedzone (maximum snelheid) te hard gereden wordt, levert dit ook een tijdstraf op.
Deze tijdstraffen worden uitgedeeld na binnenkomst. Tegen een tijdstraf is een bezwaar mogelijk en incidenteel wordt de tijdstraf dan weer teruggedraaid.

Stel je rijdt een bepaalde route in 5 uur en een kwartier en hebt de tweede tijd, maar je hebt een waypoint gemist, dan krijg je een tijdstraf van 3 uur en is je tijd dus opeens 8 uur en een kwartier geworden.
Je bent dan niet meer tweede, maar waarschijnlijker opeens ergens 30e.

Daarnaast moet je ook binnen zijn voor de start een dag later, anders is de rally over. Het gebeurt dus wel eens dat er rijders zijn die 7 uur 's morgens binnenkomen en om 8 uur weer moeten starten.

Alles bij elkaar draait het erom dat de rijder, het team die de minste tijd nodig gehad hebben om de route van etappe 1 t/m 14 te rijden het klassement wint.