Mijn zoon heeft vaak een blessure of erge spierpijn na de sportschool,hoe voorkomt hij dat?

Hij is 16 jaar,en ik vraag mij steeds af,is dat bankdrukken dan wel zo goed,of gebruikt hij teveel aan kilo's tijdens,of zijn de spieren er niet aan toe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
12 jaar geleden
Duidelijk, dan traint hij veel te zwaar. Is er geen begeleiding daar?
Ritsuka
12 jaar geleden
Krijg je striae en spierscheuren van, als je te zwaar traint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of hij neemt te weinig rust, het is in ieder geval ten gevolge van overbelasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka, het valt mij op dat je bij heel veel sportvragen razendsnel alleen maar reacties geeft. Je kunt punten verdienen hoor, vaak zijn je reacties ook nog eens antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goedkope sportscholen zijn goedkoper omdat ze minder begeleiding hebben.
zeker op die leeftijd moet zo'n jongen niet te zwaar trainen: ze hebben de kracht misschien wel, maar het gevolg zijn dit soort blessures. Veel lichter trainen dus!
Ritsuka
12 jaar geleden
Overdag heb ik geen tijd om uitgebreid antwoord te typen, maar wil toch tips geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons in de sportschool mag je pas kracht training doen vanaf 18 jaar! Tot die tijd alleen cardio, of les trainingen....lijkt me niet een erg verantwoorde sportschool van jouw zoon

Het beste antwoord

Soewieso is 16 echt te jong om aan de gewichten te hangen.
Mocht hij toch zo eigenwijs zijn om te gaan dan heeft hij altijd begeleiding nodig!!
Als je zomaar wat doet dan ben je al verkeerd bezig, zeker zo een jongen in de groei.
Elke spiergroep dient namelijk met verschillende oefeningen te worden getraind. Vaak doen ze alleen maar borst en biceps want dat staat zo mooi. Slechter kan het niet!
En vaak trainen ze ook nog heel zwaar om de andere jongens te laten zien hoe sterk ze wel niet zijn.
Fout! Een oefening op de juiste manier uitvoeren is belangrijker dan een zwaar gewicht.

Kortom: Begeleiding, niet zwaar, rustig aan, een schema, en liever nog 2 jaartjes wachten.

Toegevoegd na 42 minuten:
Soewieso is natuurlijk sowieso :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tijdens een training worden de spieren belast, daarop volgt een soort krachtdip: Wanneer je spierpijn hebt kun je weinig kracht leveren.
Het kost tijd om na die dip weer op hetzelfde krachtniveau te zitten als voor de training. Normaal gesproken neemt de kracht daarna toe. Dàt is het moment waarop het beste weer een training gestart kan worden.

Als te vroeg met de volgende training gestart wordt, wanneer er nog sprake is van de krachtdip (als er nog spierpijn is), dan volgt na die training een nieuwe dip, beginnend vanaf het toch al lage krachtniveau van de vorige dip. Je merkt dat aan bijna voortdurende spierpijn. Na verloop van een aantal trainingen neemt de kracht alleen maar af.

Hoelang die dip duurt is per persoon verschillend. Je moet in ieder geval van de spierpijn af zijn voordat je een nieuwe training start. Drie keer per week trainen kan, maar dan niet zo zwaar dat je met spierpijn aan de volgende training begint.

Overigens kunnen kinderen het beste pas aan krachttraining met gewichten beginnen als ze uitgegroeid zijn. Tot die tijd is krachttraining zonder gewichten beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien dat tijgerbalsem werkt:)