wat is beter voor het avondeten te gaan hardlopen of 1.5 uur na het avondeten?

ik wil extra gaan hardlopen maar ik ben elke dag pas half 6 klaar met stage dus 6 uur thuis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Wat je zelf het prettigste vind. Kijk gewoon wat voor jou het beste uitkomt.
Na het hardlopen heb je vaak honger, dus je kunt het voor het avondeten doen.
Maar als je niet goed kunt lopen op een lege maag, wacht dan tot na het avondeten.

Kwestie van testen wat voor jou werkt.
Ritsuka
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat je 1,5 wacht na het eten maakt het niet uit; dus wat je het beste uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij lijkt het het prettigst 1,5 uur na het eten omdat je het dan niet op een legen maag doet. Maar je moet kijken wat jij het fijnst vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is voor het eten niet beter? De eerste 15 tot 30 minuten na zware inspanning voor je spieren nemen ze sneller de juiste voedingsstoffen op en herstellen ze ook beter/sneller.

Je moet natuurlijk nog wel wat te verbranden hebben tijdens de inspanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan.
In de regel wordt geadviseerd na het eten ongeveer 2 uur te wachten, voordat je gaat hardlopen. Je zou anders last kunnen krijgen van je maag/darmen. Maar dit afhankelijk van wat je gegeten hebt, hoeveel je gegeten hebt en is ook nog eens van de persoon afhankelijk. De één kan probleemloos nog een uur voor het hardlopen eten, terwijl dit voor de ander echt not done is. Dus dit zou je uit moeten proberen. Als je voor het avondeten gaat hardlopen, zit je altijd goed. Alleen....als je op dat moment al erg hongerig bent en je bloedsuiker misschien laag is, is dit weer juist niet zo handig. Maar dit zou je weer op kunnen vangen door voordat je gaat een banaan of een plak peperkoek te eten of zo, in ieder geval iets met (snelle) koolhydraten. Dus er is geen éénduidig antwoord op jouw vraag. Probeer beide opties uit en dan weet je wat voor jou wel/niet werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lijf heeft je bloed nodig om energie te geven, dat is dus OF voedsel verteren (wat veel langer duurt dan 1,5 uur) OF actief zijn.
Het grote voordeel van eerst sporten en dan eten is dat de verbranding van energie in je lijf al op gang is. Je kunt dus beter eerst sporten en dan eten.