zijn er bij één sudoku puzzel meerdere oplossingen mogelijk?

zo ja, kun je vb geven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
10.2K

Het beste antwoord

Bij een goede sudoku opgave, is er maar één oplossing. Dat is ook wel te begrijpen, anders dan blijf je bezig met oplossen. Om een sudoku goed op te kunnen lossen, moet je o.a. weten welk cijfer er NIET kan in een hokje. Als je daar te weinig gegevens over hebt (door de vele mogelijke oplossingen) kom je er niet uit.

Je krijgt een sudoku met veel oplossingen, als er te weinig getallen vaststaan bij het begin van de puzzel. Als dat er b.v. maar 10 zijn, dan kunnen er honderden of duizenden oplossingen komen.

Voor een sudoku-puzzelmaker is het dus van belang dat hij genoeg hokjes invult. (dat ligt zo rond de 17). Maar dan is hij er nog niet! Want om de puzzel zó te krijgen, dat er echt maar één mogelijke oplossing is, moet hij nog wat verder denken. Een aardig voorbeeld zie je hieronder. Een puzzel met 77 gegeven cijfers (je zou zeggen dat, dat toch genoeg moet zijn voor één oplossing) maar toch zijn er 2 manieren om 'm op te lossen. Welke manieren dat zijn, dat zie jij natuurlijk direct! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de 1e keer, dat ik een sudoku zie,waar 2 getallen onderling inwisselbaar zijn Typisch!

Andere antwoorden (1)

nee, (tenzij er geen cijfers staan)
Maar er moet altijd een logische bewering zijn voor het oplossen van een sudoku. Een sudoku heeft een oplossing.