Wat moet je doen als basketbal scheidsrechter?

Sorry maar daar ben ik weer met 1 van me vragen :p. Ik heb morgen gym en iedereen moet basketbal scheidsrechter zijn, maar ik snap niet wat je moet doen als scheidrechter en wanneer je moet fluiten enzo. Ik heb ook nooit tijd om het aan me meester te vragen hoe het moet want dan gaat de bel al en daana vergeet ik het te vragen in de pauze. Ik hoop dat ik goed antwoord krijg want als je het bij hem niet goed doet word tie best wel boos .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Fluiten als er overtredingen worden begaan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Basketbal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scheidsrechter kent de regels van het spel en zorgt ervoor dat de spelers volgens deze regels spelen.

Belangrijke dingen:
- Slaan naar mensen ipv de bal pakken mag niet.
- Teveel hinderen mag niet. Je mag iemand niet tackelen bijvoorbeeld, in de weg staan mag wel
- Lopen. Je mag max 3 keer een voet verzetten terwijl je de bal in de handen hebt. Meer dan dat gaat de bal naar het andere team.
- Langer dan 5 seconden stil staan met de bal in handen mag ook niet (om het spel snel te houden).
- Hebben 2 mensen (van verschillende teams) samen de bal langer dan 5 seconden vast wordt er opnieuw opgegooid tussen die twee spelers.
- De scheidsrechter doet ook de opgooi aan het begin van het spel.