Ik heb mijn kuitspier verrekt, heb er al een paar weken last van. Wat kan ik doen om het te healen?

Moet mijn enkel rusten, of moet ik hem juist blijven gebruiken? Ik sport in mijn vrije tijd bijna dagelijks, momenteel dus niet..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
5.4K

Antwoorden (5)

je kan hem het beste rust geven en er niet op drukke of kracht zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker rusten en koel houden bijv met een vochtig koud theedoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat de bovenstaande posters zeggen klopt maar ik wou er toch nog even aan toevoegen dat je niet moet vergeten hem af en toe rustig te bewegen(niet er op staan of zo maar gewoon in de lucht)
dit verkomt stijfheid en verbetert de bloedsomloop wat dan weer de genezing verbetert.
doe het wel heel rustig en gecontrolleert het moet namenlijk niet (veel) pijn doen.

dus rust, koelen en nu en dan rustig bewegen, zonder er druk op te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spier heeft fysiologisch gezien drie weken de tijd nodig om voldoende te genezen om dagelijkse lichte belasting aan te kunnen, mits je het uiteraard rustig aan hebt gedaan. na die drie weken kun je de kuit rustig gaan trainen tot het niveau van je sport. Bouw dit dan wil geleidelijk aan op. Voor begeleiding kun je ook tot een fysio wenden. Je bent niet voor niets verzekert toch? Of heb je alleen een basisverzekering?

Gr. Simon
www.optimaalsporten.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals in de reactie van Simon, bouw het rustig op. Verder: breng de spier niet te veel op rek, en ga niet koelen. Dit is prima in het eerste kwartier nadat je de blessure hebt opgelopen, maar daarna werkt koelen het herstel juist alleen maar tegen.