Nederland is druk bezig het WK Bridge in Veldhoven te winnen. Waarom lees ik daar niks over in de krant en zie ik daar niks over op TV?

De mannen zitten in de finale, de vrouwen zijn tweede geworden in Veldhoven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat het niet zo mediageniek is? Mij lijkt het in elk geval saai om naar te kijken. Maar goed, ze zouden er wel een melding van kunnen maken in de krant/op tv, dat ben ik wel met je eens. Tip de krant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saaier dan voetbal? Dat kan toch helemaal niet?! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan snooker! Het laken is groener. 21 ballen en 6 gaten. Mooi gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan me niet voorstellen dat een wk bridge een interessante kijksport is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel bedoelt volgens mij dat er ook niks over in de krant staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, even op de telegraaf site gekeken. Als abonnee heb ik toegang tot het digitale krantenarchief. Zoektocht naar de term bridge: Maandag 17 oktober: "BRIDGE Het Nederlands mannenbridgeteam is het WK te Veldhoven sterk gestart. Na grote overwinningen op Zuid-Afrika(23-7) en Guadeloupe(25-1) en een 15-15 gelijkspel tegen concurrent VS-2 staat het team op de tweede plaats achter titelfavoriet Italië. Stand aan de kop na drie ronden: mannen:1. Italië 72, 2. Nederland 63, 3. Israël 56. Vrouwen: 1. Duitsland 62, 13. Nederland 44." -------------------------------
Donderdag 20 oktober: "BRIDGE Oranje heeft bij het WK koploper Italië geklopt (16-14). Tegen Egypte werd verloren (13-17), maar van Chili werd gewonnen (18-12), waardoor Nederland de tweede plaats behield. De vrouwen rukten op naar de negende plaats. Zij klopten Trinidad en Tobago (25-2) en Marokko (18-12). Tegen Frankrijk eindigde het gelijk (15-15). Standen na 12 wedstrijden: Open: 1. Italië 233; 2. Nederland 220; 3. VS-2 218; 4. Israël 210. Vrouwen: 1. Engeland 224; 2. Zweden 222; 3. VS-1 221; 9. Nederland 200." -------------------------------
Dinsdag 25 oktober: " BRIDGE De beide Nederlandse teams hebben zich geplaatst voor de halve finale van het WK. De mannen kenden in de kwartfinale geen genade met IJsland en verpletterden het team met 233-142. De vrouwen wonnen tegen VS-1 met 200-172." -------------------------------
En ongetwijfeld zal er maandag ook wel een bericht in de krant staan. Ter vergelijking, een soortgelijke zoektocht op Korfbal levert me welgeteld 0 treffers op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat vannacht Studio Sport te kijken, en daar kreeg het WK Bridgen toch zeker 5 minuten de aandacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Bliets, ik heb het ook gezien! Maar saaaaaai! En dat terwijl het zo'n gaaf spel is. Echt gruwelijk ingewikkeld, elke keer anders. Ik denk dat het voor veel mensen gewoon te moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook gezien, maar toen had ik de pc al uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaag dan toch een paginagroot artikel in Het Parool.
Twee grote foto's, 1 met de 4 spelers en 1 met fans op straat die de finale volgen via de iPad. De kop van het artikel luidt:
"Afrekenen met het omaatjesimago"
Het verslag begint met:
"Achttien jaar na de eerste titel (1993, Chili) werden de Nederlandse bridgers zaterdag in Veldhoven voor de tweede keer wereldkampioen. Het zorgde voor uitbundige taferelen in de grote bridgegemeenschap".
Dat was het vetgedrukte deel.
Vervolgens begint het artikel met de zin :
"Hoezo is bridge een sport voor stoffige senioren?" Ik heb een papieren krant dus de rest type ik niet over. Maar als je het artikel wilt kan ik wel er een foto van maken en aan mijn antwoord plakken.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is bridge?
(lijkt me antwoord genoeg)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens hoor Stippel: bridge is prachtig om te doen! Super om zelf te spelen, elk spel is weer anders.
Maar eerlijk is eerlijk, saai om naar te kijken als je het spel niet begrijpt.
Naar een bewegende sport kun je al snel kijken, al snap je geen bal van de spelregels, bridge moet je zelf spelen om er iets van te begrijpen, anders verveel je je dood.
Kom, ik ga nog even bridgen op de computer!

Het beste antwoord

Bridge is nu eenmaal niet echt een boeiende kijksport. Die paar mensen in Nederland die echt de moeite hebben genomen om de spelregels van bridge te snappen, die zullen heus wel alternatieve bronnen hebben om hun favorieten te kunnen volgen.

IK hoorde vanavond trouwens wel in het sportjournaal dat ze Wereldkampioen geworden zijn (en dat minimaal 2 jaar blijven en dat één van de spelers er in 1989 ook al bij was bij de vorige gewonnen wereldtitel, ja, ik heb opgelet).
Ik moet ook eerlijk bekennen dat mijn letterlijke quote bij het item "WK bridge" was: Oh, noemen ze dat tegenwoordig ook al sport?

Maar mocht jij toevallig bridge fan zijn, je bevindt je in een goed gezelschap van mensen die aandacht voor hun sport missen: Bij het WK honkbal werd pas de finale live uitgezonden (gelukkig voor de NOS viel die midden in de nacht, hoefden ze hun programma niet aan te passen).

Van het WK Rugby (waar ik fan van ben) werd ook niet heel veel uitgezonden, maar goed, daar deed Nederland ook niet mee.
Verder vergeet je nog even dat het Nederlandse Korfbalteam ook erg goede kaarten heeft voor het behalen van de wereldtitel op het WK in China.

Maar goed, nog even terugkomend op je letterlijke vraag: De kans dat een uitzending van het WK Bridge enigszins redelijke kijkcijfers zou halen is nihil, wat inhoudt dat er bijzonder weinig sponsoren zijn die zouden willen adverteren in de reclameblokken, kortom: Het zou de NOS vele malen meer kosten dan het ze zou opleveren, wat bij andere, meer actieve sporten, anders zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt omdat de sport wordt gedomineerd door koning voetbal. In een enkel geval lees je iets over schaatsen of de paardensport en soms wielrennen. Maar het is vooral voetballen wat de klok slaat.
Maar als we winnen komt het misschien nog. voor 1 dag dan. Net als met snowboarden en recent honkballen. In beide gevallen werden we voor het eerst in de geschiedenis wereldkampioen in die takken van sport.
Na een dag ebt het weer weg en gaan we over tot de orde van de dag. Voetbal dus, helaas...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Commercieel gezien is bridge geen interessante sport, reclame maken door grote bedrijven valt bij een dergelijke sport vies tegen.

Bij voetbal daarin tegen is het zelfs mogelijk om sluikreclame te maken, denk hierbij aan de Bavaria babes, dat is interessant voor de TV bazen, daar komen de bedrijven op af om nog meer geld in te steken.

Overigens ooit de definitie gelezen voor een goede commercial:

20 gekke die zo snel mogelijk een bal in hun bezit willen krijgen.

2 zotte die er alles aandoen om maar zo weinig mogelijk in bezit van de bal te zijn.

2 vendeliers en een fluitist die proberen om het zootje ongeregeld in strakke banen te lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de teletekst van de nos wordt vrijwel dagelijks verslag gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op tv heb ik idd niets gezien, maar in mijn krant ( De Stentor) werden aan de 2e plaats van de damestoch maar mooi 3 regeltjes gewijd.
Als er even geen andere sporten zijn, wil men er nog wel eens (minimale ) aandacht aan besteden.
Waarschijnlijk vindt men de doelgroep te klein of niet belangrijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het de meeste mensen worst zal zijn.