Ik ga voor het eerst (buiten) joggen. Hoeveel minuten of hoeveel km kan ik dan het best joggen?

Ik had tot 2 jaar geleden op voetbal gezeten en nu zit ik weer op voetbal (a.s dinsdag 1e training).
Nu zeggen veel mensen dat ik een prof kan worden, als mijn snelheid alleen hoger is.
Ik wil dus door joggen eerst de nodige conditie krijgen en daarna pas snelheid oefenen.

Overige informatie:

Leeftijd: 17.5 jaar
Gewicht: 77 kg (voornamelijk vet, maar ook beetje spier)
Lichaamslengte: 1.70m
Breed gebouwd (van nature)

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn vraag is dus eigenlijk hoeveel km lopen of tijdsduur loop je aan voor een jongen die voor het eerst hardloopt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn vraag is dus eigenlijk hoeveel km lopen of tijdsduur loop je aan voor een jongen die voor het eerst hardloopt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoek een rondje of iets waar je heen kan lopen. Neem de tijd op en probeer het steeds sneller te doen Leuk gezond en simpel! Succes,

Als ik dit zo lees (17,5 jaar, twee jaar niet gevoetbald, voornamelijk vet, 170 cm) schat ik je kans om prof te worden heel klein in. Ik ben 16, zat op mijn vijftiende al in het eerste elftal van mijn club, ben 1,90m en snel en sterk. Dit klinkt misschien egoïstisch maar ik denk dat ik een betere kans maak om prof te worden dan jij en zelfs ik word het niet. Je kunt het beste kort beginnen (drie tot vijf kilometer), elke 2 dagen lopen en steeds wat meer gaan lopen tot je met gemak 10 tot 15 km loopt.

Ik zou eerst een paar keer een kwartiertje door joggen, je hebt waarschijnlijk al een conditie dus dat hou je makkelijk vol. Daarna bouw je het langzaam op. Blijf wel steeds doorrennen en doe geen intervallen. Blijf ook geregeld rennen want als je het lange tijd niet meer doet, verslechtert je conditie.

Kijk eens op hardloopschema.nl voor een geschikt schema!

Met direct duurloopjes van een paar km's te doen bouw je niet snel conditie op, en maak je meer kans op blessures. Probeer eerst te beginnen met bijv 8x2minuten en bouw dit steeds verder uit.

Er zijn veel atletiekverenigingen die een beginnerscursus aanbieden waarin je in zo'n 4 maanden opbouwt tot 2x 30 min lopen.

Ik ga altijd joggen met mijn moeder en mijn ipod (dat zorgt voor een beetje afleiding als je moe word) we zijn dan ongeveer een uurtje weg, best vermoeiend eerst we gaan dan naars de molen mijn oude oppas bepaalde lantaarn paal en weer terug. De oppas is ons water drink station. Ik gok dat dat zeven km is. We gingen eerst naar de molen en terug, en steeds iets verder. Maar ik doe dit dan ook al een jaar. En dan vijf min joggen een min wandelen twee min rekken en strekken en weer door. Voor jou zou ik aanraden twee a drie min rennen een min lopen, en thuis je stretch oefeningen bedenken en hoe lang, want lenig zijn heeft wel zijn voordelen bij voetbal... en ik moet dan ook nog drie X per week tien rondjes om het basketbalveld rennen of sprinten. Veel succes met het joggen en prof worden

Je kunt deelnemen aan "start to run". Als je dit leuk vindt kun je ook lid worden van een atletiekvereniging. Bij "start to run" ga je onder leiding van een gediplomeerde trainer in een groepje van start. Kijk ook naar onderstaande sites.

Bronnen:
http://www.atletiek.nl/
http://www.meetingpoint.nl/nl/discussie/164/80/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100