Waarom zijn er geen panda's in Nederlandse dierentuinen?

Iedereen (of althans alle lieve mensen) vindt Pandaberen leuk. Maar waarom zijn deze niet in een Nederlandse dierentuin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik meen dat er een paar jaar geleden één te gast is geweest in Dierenpark Emmen.

Antwoorden (6)

In de praktijk blijken deze beesten lastig te houden en is vooral de aanvoer van voldoende bamboe van de juiste soort lastig & duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is te weinig kennis hier in nederland om die dieren hier te houden en dat zou ten koste gaan van de panda .
En het grootste probleen zal het voedsel zijn .
Zij eten alleen een bepaald soort bamboe wat alleen in china groeit .
En omdat de panda het eten slecht verteerd dan zal er nog een grote hoeveelheid bamboe geimporteerd moeten worden vanuit china .
En omdat het bamboe ook schaar is in china dan zal china niet graag meewerken aan de verkoop van hun schaarse bamboe .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder denkik dat het de bedreiging van de panda's ook niet te goeden.zou doen als al hun bamboe wordt gekapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het grote probleem is ook nog om de zoveel jaar afsterft .
En dan wordt de schaarste nog groter .
Ik ga er van uit dat je hier op.de reuzenpanda doelt. De zwart met witte. De panda (klein en rood) worden.namelijk wel in de dierentuinen in.nederland gehouden. De Rpanda wordt niet in nedeland gehouden omdat wij niet de juiste leefomstandigheden hebben.voor dit beestje. Verder zijn ze moeilijk te onderhouden en.is de aanvoer van.levensmiddelen van dit beestje ook erg lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle panda's (reuzenpanda's) schijnen uitsluitend via China te verkrijgen te zijn, en dan nog "krijgt" de dierentuin het dier slechts voor 10 jaar. Aldus wikipedia.
Alle dieren in gevangenschap doen mee in het fokprogramma omdat er al te weinig reuzen Panda's zijn, en dat gaat erg traag en moeizaam. Alle jongen zijn vervolgens weer eigendom van China.
Intussen heb je wel twee Panda's nodig, en niet 1. Want er moet gezelschap zijn voor zo'n dier.

Ik kan me indenken dat Nederlandse dierentuinen niet mee willen draaien in een programma dat de Chinese dictatuur erkent, ondersteund et cetera.

Ik kan me ook indenken dat Nederlandse dierentuinen net iets te integer zijn om een moeizaam-in-een-enigszins-gelukkige-staat-van-zijn-te-houden-dier als een Reuze Panda in gevangenschap te willen houden, in plaats van in de vrijheid waar het dier zelf kan zoeken naar de beste plaatsen om te leven en voort te planten.

Maar misschien ben ik (veeeeel) te idealistisch :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezelschap van een andere pandabeer is niet persé noodzakelijk. Wel handig in het voortplantingsseizoen:) Maar reuzepanda`s leven het grootste deel van het jaar solitair. Wat een rare min trouwens.
Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx Duckje en Conan :-)
En ook bedank voor de info over het solitair leven.
Ik denk dat het weer/benauwdheid ook er iets mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze kunnen niet tegen dit klimaat en het is een bedreigd diersoort