Paardrijden in het bos?

Mijn moeder wil graag weten of het verantwoord is dat ik (15 jaar en 5 jaar rijervaring) alleen in het bos ga rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.1K

Het beste antwoord

Alleen met een paard naar buiten is nooit verantwoord.
Je paard kan nog zo braaf en verkeersmak zijn, er kan jóu ook iets gebeuren. Jij kan ook gewoon ineens niet lekker worden waardoor je valt. En bovendien kan élk paard op hol slaan. 100% verkeersmak bestaat niet.

Wat je wel kan doen, als je niemand in je omgeving kent die met je mee wil, is berichtjes op Marktplaats en Bokt.nl plaatsen voor een 'buitenrijmaatje', iemand uit de omgeving waarmee je samen naar buiten kan. Een vriendin die meegaat op de fiets is ook een goede oplossing. Zorg ook dat beide altijd een mobiel bij zich hebben om te kunnen bellen in geval van nood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kunt beter met nog iemand samen rijden, want je paard kan bij schrik op hol slaan en dan ben je helemaal alleen. Lijkt me niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er hoedanook aan in welk bos er is geen bos dat 100% veilig is maar er zijn wel gebieden die af te raden zijn ivm met eerdere incidenten etc.

In een bos waar geen meldingen zijn geweest van incidenten zou ik me er niet druk om maken, maar het is aan jullie om die keuze te maken.

ps: op een (hoog) paard zit je tamelijk veilig voor voetvolk, niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn 1.57 dus aardig hoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, ik ga nu alleen in op mensen met kwade bedoelingen ( is zeldzaam hoor) . maar ik ben vergeten te melden dat het altijd veiliger is om met zn 2en te rijden
Een laaghangende tak zie je snel over het hoofd. Altijd beter om iemand bij je te hebben wanneer je met een gebroken been in de modder ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad wat iedereen hier boven zegt; het is niet verstandig. Maar als je op een plek gaat waar veel mensen komen is het al meer verantwoord. Verder zou ik ook een mobieltje meenemen ^^.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als moeder het ook geen prettig idee vinden als mijn dochter alleen het bos in gaat of je nu op een paard zit of niet.
Er lopen meer gekken rond dan dat er vast zitten.
Bovenstaand idee vind ik zo slecht nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen gaan vind ik onverantwoord, ongeacht het aantal jaren rijervaring, er kan vanalles gebeuren, ik zou minstens met tweeën gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paardrijden in het bos is heel leuk. ik doen het de laatste tijd met mijn paard heel vaak. ik zou het met een lekker rustig paard gaan doen en vooral veel stappen. draven en galopperen moet je doen als je je paard echt vertrouwt en hij jou natuurlijk. als je steeds hetzelfde rondje doet dan ken jij en hij de weg goed. als je er dan vanaf valt weet jij de weg terug. en als je paard dan zo brutaal is om weg te lopen weet die ook de weg terug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al heel vaak gezegd maar ik ben er ookecht heel duidelijk in: Alleen gaan? NIET DOEN! De optie om desnoods iemand op de fiets mee te laten gaan is inderdaad een goed idee. Is ook niet alleen vanwege je leeftijd maar vooral vanwege de aaltijd aanwezige onvoorspelbaarheid van het levende wezen waar je mee bent. Ik ben als 17 jarige met mijn pony een keer alleen de duinen (afgesloten gebied waar je niet zonder toegangsbewijs in of uit kon) in gegaan. Mijn pony werd namelijk erg druk van andere pony's of paarden als we buiten reden. Alléén was hij juist super braaf. De ruiterpaden waren daar soms nogal diep en op een bepaald moment liep mijn pony een beetje tegen de rand op waardoor hij zijn evenwicht verloor en struikelde. Ik kukelde er voorover af en lag op mijn rug onder hem. Had de teugel nog wel vast zoals ik had geleerd maar ik lag tussen zijn voorbenen en hij kon geen kant op. Ik moest hem dus loslaten om eronderuit te kunnen en hij moest wel een stapje naar voren doen anders kon ik niet weg. Paarden zijn er meestal niet op uit om op je te gaan staan en dat wilde hij ook niet maar nu kon hij niet anders. Hij moest dus wel even op mij gaan staan en heeft zo mijn borstbeen gebroken.... En toen moest ik nog alleen naar huis met ademnood enzo. Het had veel slechter kunnen aflopen omdat er gelukkig aan het eind van het ruiterpad mensen aan kwamen die mij opvingen en verder van alles hebben geregeld maar dat is dus wel het risico van alleen rijden. Met paarden/pony's zitten ongelukjes helaas ook in hele kleine hoekjes! Voorzichtigheid voor alles dus, zelfs met superbrave dieren! Veel plezier nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou altijd met iemand samen gaan... Wie weet slaat het paard wel op hol...