Waarin krijg ik na 10 min al zadelpijn?

Heb dit al sinds mijn jeugd, waarbij ik me herinner dat we moesten fietsen naar schoolkamp.
Maar ook nu op mijn fiets en op de sportschool. Na 10min en ik heb al zadelpijn. Hoe kan dit. En eventueel verholpen worden.
Een fietstocht maken is voor mij geen pretje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
3.9K

Het beste antwoord

Ga naar een goede fietsenmaker en laat je adviseren wat een nieuw zadel betreft EN wat de afstelling van je fiets betreft. Een leren zadel vormt zich naar jou, een (zachter) gelzadel zit op zich direct goed maar wordt bij langere tochten veel zweteriger wat weer tot schuurplekken kan leiden.
Als je fiets goed is afgesteld, zit je zoals al eerder gezegd op je zitbotjes. Ook dan kun je last krijgen van zadelpijn (vooral als je een nieuw zadel hebt dat zich nog naar jouw anatomie moet vormen).
Ik kreeg altijd na 10 km last, dan stapte ik domweg even af, at een appeltje in het gras of zo, tot ik het gevoel had dat de boel weer 'ontdooid' en soepel was, en dan kon ik vervolgens probleemloos 100 km fietsen. Mèt (veel!) overgewicht, op een stadsfiets met 3 versnellingen.

Voor de sportschool is dat geen oplossing, en je kunt ook niet echt eelt kweken op de betreffende plek van je lijf ;-)
Maar hopelijk heb je iets aan deze tips.

Ook interessant: een artikel met een zadeltest, van de Fietsersbond, met voor- en nadelen van verschillende types zadels:

http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/testen/zadeltest2007juli.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een ander zadel kopen en die goed afstellen. En als je vaker langere afstanden fietst raak je ook wel van zadelpijn af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft niet veel info!
Wat voor zadel, waar let je op, hoe goed afstellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien een gel zadel,
dat het het zadel naar jou billen vormt en beetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groot gelzadel zit lekker, een Drifter bijvoorbeeld (merk weet ik niet) goed afstellen is zo dat je lekker zit.
Ga naar de fietsenmaker en haal een ander zadel. Bij veel fietsenmakers mag je een zadel wel eens uitproberen en dan als het niet bevalt ruilen.

Daarnaast is het ook een kwestie van gewennen. Als je vaker fietst, dan zal je achterwerk er aan wennen en voel je het op een gegeven moment niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, klopt, ik voel op een gegeven moment niets meer. Helemaal niets meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dat helemaal niets meer voelen komt me ook bekend voor.. Het de Theo de Rooy Classic gefietst, alles bij elkaar zo'n 110 kilometer... na thuiskomst voelde ik eerst helemaal niets, daarna helaas weer wel, was ook niet echt aangenaam :)
Probeer eens een terry zadel,
Bevalt over het algemeen erg goed
en zo niet mag je het weer retour doen binnen 30 dagen!
bv de (terry molto climavent gel)
Gr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet lullig bedoeld, maar heb je misschien overgewicht? Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn..je kunt het beste naar een goede fietsen maker gaan om advies te vragen voor een goed zadel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een fietszadel hoor je op de zitbotjes te zitten en niet op je billen. Daar hoef je maar iets vanaf te wijken om zadelpijn te krijgen. Vrouwen hebben door het wijdere bekken een breder zadel nodig maar bij mannen kan de afstand tussen de twee zitbotjes enorm variëren en dat is van invloed op de keuze van een passend zadel. Ook de stand van het zadel (afstand tot het stuur en de hoek) en de hoogte is van enorm belang. Een enkele centimeter of graad verschil kan al het verschil tussen zadelpijn en comfortabel fietsen uitmaken. Ook het materiaal waar het zadel van gemaakt is maakt uit. Ik zweer zelf bij leer maar zo'n zadel moet je wel enigszins inrijden, zodat het naar de vorm van je achterste gaat staan en het vergt onderhoud. Zeker bij afstanden van meer dan 10 km draag ik consequent een fietsbroek met zeem. Ik raad je aan om eens te rade te gaan bij de betere fietsenmaker. Niet zo'n racespecialist maar iemand die vakantiefietsen en -accessoires verkoopt. Daar tref je naast een compleet assortiment Brooks zadels nog veel meer kwaliteitszadels aan, terwijl je dito adviezen krijgt over de afstelling etc.