Op NOS-teletekstpagina 621/2 staat de uitslag van de cricketwedstrijd tussen Schotland en Nederland. Er staat dat er van dinsdag-vrijdag gespeeld is.

Lees ik dit nou verkeerd, of is er bijv. op dinsdag&vrijdag gespeeld? Hopelijk kan iemand mij hier uitsluitsel over geven:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Het beste antwoord

Schotland - Nederland was de eerste wedstrijd van de nieuwe ICC Intercontinental Cup-cyclus. Dit is een competitie tussen de 8 "tweede divisie" landen van de cricketwereld.

De competitie is ingericht om deze ploegen vaker in aanraking te laten komen met het zogeheten "First Class" cricket zoals dat in de toplanden ook gespeeld wordt. Derhalve wordt er voor deze competitie eenzelfde wedstrijdtype aangehouden. Op deze manier hoopt men dat het niveau omhoog gekrikt kan worden, zodat ook deze landen in de toekomst eventueel volledige "Test" status kunnen bemachtigen.

Dit betekent dat er gedurende 4 dagen gespeeld wordt, waarbij de beide partijen twee volledige slagbeurten (of "innings") krijgen. De ploeg die aan het einde van de vier innings in totaal de meeste runs heeft gescoord, is de winnaar, MITS zij er ook in geslaagd zijn de andere partij twee keer geheel "uit" te krijgen. (Bij een gelijk aantal runs na afloop van de vierde innings is er sprake van een "tie", bij het niet kunnen afwerken van allevier de innings is er sprake van een "draw". Meerdaags cricket kent derhalve twee soorten "gelijkspel", waarvan de "draw" regelmatig voorkomt, en de "tie" een uiterste zeldzaamheid is.)

Schotland - Nederland is officiëel gespeeld van dinsdag 21 tot vrijdag 24 juni 2011. Wegens de slechte weersomstandigheden zijn de eerste twee dagen echter (letterlijk) in het water gevallen. Gedurende de laatste twee dagen zijn de ploegen er niet in geslaagd alle innings te doorlopen, waardoor de wedstrijd officiëel is geëindigd in een "draw". Het is Nederland in een spannende slotfase op de vrijdag ook net niet gelukt voldoende runs te scoren voor de bonuspunten die worden vergeven voor een voorsprong na de eerste innings. Hiervoor kwamen zij uiteindelijk 4 runs te kort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er zijn vier dagen gespeeld.
zie de pagina in de bron, waar ik de volgende tekst vond:

Ook op de vierde en laatste dag van de I-Cup ontmoeting tussen Schotland en Nederland in Aberdeen wordt gespeeld.
12 jaar geleden
Op http://www.kncb.nl/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=tag&tag=Intercontinental+Cup staat het volgende:
Het Nederlands elftal speelt eind juni een vierdaagse Intercontinental Cup wedstrijd (21-24 juni) en drie Twenty20's tegen en in Schotland. Alle wedstrijden vinden plaats in Aberdeen op Citylets Mannofield.
Er is dus wel elke dag een wedstrijd gespeeld, van dinsdag tot en met vrijdag.
Amadea
12 jaar geleden
Cricket wedstrijden kunnen lang duren, dus ik denk dat deze wedstrijd gespeeld is over enkele dagen.

De langste cricketwedstrijd duurde ooit 26 uur, zie link.

Maar het kan blijkbaar nog gekker:
De langste cricketwedstrijd duurt nog steeds voort en wordt gespeeld op Arondale Park in Galveston. Ieder jaar op 4 juni wordt er gespeeld tot er één wicket valt. Dan gaat iedereen naar huis en de wedstrijd wordt een jaar later voortgezet. Dat gaat al 20 jaar zo.