wetsuit, begrijp ik wat het doet, en is het iets voor zee roeiwedstijd?

Ik heb op internet het een en ander gelezen over wetsuits.
Namelijk zag ik er 1 voor 30 euro in het foldertje van de lidl staan, oke echte topkwaliteit kan ik hier niet van verwachten.
Maar ik wil weten of ik het begrijp wat het is/doet en daarna heb ik 1 vraag.

Als ik het goed begrijp: is een wetsuit een "pak" wat je aantrekt, wat vaak gebruikt word bij surfen enzo.
Als je het water in gaat komt er een dun laagje water tussen je suit en je lichaam, wat door je lichaam snel opwarmt en vervolgens je daardoor warm blijft in het water, doordat dit een isolerend laagje vormd.

Klopt dit?

En dan nog een vraag.....ik wil hem aanschaffen voor een aantal zee wedstrijden en trianingen (vletroeien) die ik binnenkort heb.
Wat ik nog wil weten dus....als ik hierbij voor de wedstrijd met wetsuit even de zee in loop, en er zo water in komt.
Blijft dit water er dan ook tussen als ik de zee weer uit loop, en vervolgens richting start ga en dergelijke?

Waarom wil ik een wetsuit gebruiken? de vlet moet het water ingeduwd worden bij de start en we staan dus flink diep in het water eer we aan boord gaan.
IK hoop dat ik duidelijk ben, en anders hoor ik het wel, dan geef ik een toevoeging!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Zoals ze in het engels zeggen: you couldn't be more right. En als je een wetsuit gaat kopen, KOOP O'NEILL! Dit merk heeft de wetsuit uitgevonden(Jack o'neill) en maakt de enige echt goede wetsuits. Het kost ietsje meer maar dan heb je ook wat en als je het weer verkoopt heb je procentueel minder waarde verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O'neill heeft niet perse de beste wetsuits. Je houding bij roeien is aanzienlijk anders dan bij surfen. Er bestaan namelijk ook wetsuits die uit alleen een broek bestaan en tegenwoordig zijn er ook materialen die minder nat blijven als je uit het water komt, maar dan dat beetje water beter gebruiken om te isoleren. De laatste heb je weinig aan als je als drenkeling in het water ligt. Als je even zakelijk in het water komt en daarna relatief droog zit, is het wel prettig. Bij intensief sporten zou ik bij temperaturen boven 15 graden een lycra broek en shirt dragen. Is tijdens de start is het even koud, maar de kleding houd amper vocht. Vast. Hierdoor kun je je lichaamswarmte beter kwijt dan in een wetsuit.
Je hebt inderdaad gelijk, een gpedkope wetsuit werkt gewoon prima, probeer wel ongeveer 3mm dikke boven en onderlichaam versie aan te schaffen anders koel je alsnog snel af. Als het echt koud is kan je ook een nierband ( kidney belt) om je heup doen. Vooral op zee houdt dit je veel warmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou even een speciaalzaak inlopen. en Vragen wat zei denken dat goed zit. het verschilt heel erg per mens