Hoe voorkom ik nazweten?

Ik was in de sportschool. Dat kan onder werktijd, op voorwaarde dat ik de verloren werktijd inhaal. Nu ik weer achter de computer zit, ben ik nog behoorlijk aan het nazweten.

Hoe kan ik dat nazweten voorkomen?

Als ik een uur train, is het natuurlijk geen optie om het laatste half uur op lage intensiteit te trainen.

Het helpt wel enigzins wanneer ik de douche geleidelijk steeds kouder zet, zodat ik de laatste paar douche-minuten onder een behoorlijk koude straal sta. Dat voelt dan een beetje "raar in het hoofd" en ik ben wat bibberig als ik onder de douche vandaan kom, maar binnen enkele minuten warmt mijn lichaam weer zo op dat ik toch weer ga zweten.

Welke andere mogelijkheden zijn er om dat nazweten te voorkomen?

Toegevoegd na 9 minuten:

Over het "raar in het hoofd" gevoel heb ik een andere vraag gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/raar-hoofd.196618 .

Deze vraag gaat enkel over het (voorkomen van) nazweten.)

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Sport
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde probleem ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag! :)
+1
Ik ga met belangstelling de antwoorden volgen, want ik heb daar ook veel last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel, doe een goede cooling-down. Het sporten verhoogt namelijk ook je stofwisseling,...enja, een Kcal is nou éénmaal toch warmte éénheid.
Dus wanneer je nog aan het nazetten bent is je lichaam nog niet voldoende afgekoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dat toch eens wist............! Goeie vraag. Ik hem volgen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deo werkt ook goed;) (vond het niet echt goed genoeg om een antwoord te geven)
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat nazweten is voornamelijk op buik en rug. En om die nou helemaal met deo te bewerken...

Het beste antwoord

Je zweet om af te koelen. Een koude douche nemen na afloop het sporten is dus inderdaad een hele goede remedie. Maar schijnbaar ben jij dan nog niet voldoende gekoeld.
Het na-zweten kun je verder alleen voorkomen door kleding, trek kleding aan met laagjes. Als je net uit je training komt een dun T-shirtje of hemdje (als de dresscode van je werk dit tenminste toe staat...) en pas als je het weer wat minder heet hebt weer aan volgend laagje kleding of vest of jasje aan.
Maar over het algemeen word afgeraden om na een intensieve training te weinig kleding aan te doen, je spieren kunnen daar last van krijgen.
Eigenlijk zou je sowieso de laatste 10 minuten van je training moeten spenderen aan 'cooling down', daarmee voorkom je blessures en kan je verzuring van je spieren voorkomen. Probeer dus die laatste 10 minuten meer oefeningen te doen als stretchen en uitlopen. Je lijf kan niet van 0 naar 100 maar ook niet van 100 naar 0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet een goeie cooling down doen. Dat is heel belangrijk na het sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven gezegd helpt een cooling down al heel veel. Ook bij een uur sporten is het goed om de laatste 10 minuten te strekken en rustig af te bouwen.

Daarnaast kan het ook juist door de koude douche komen. Je gaat je lichaam heel hard afkoelen en die denkt daardoor "Oh nee! Het is koud, ik ga maar eens opwarmen." En daardoor schiet je weer in de zweet-modus. Je kunt best een wisseldouche nemen na het sporten, maar overdrijf het niet. De symptomen die je omschrijft klinken als onderkoeling. Geen wonder dat je lichaam daarna weer hard aan het verwarmen slaat.

Neem dus lekker een lauwe douche, en wissel dit af met een paar keer 10 seconden koud.