Waarom willen buitenboordmotoren vaak zo slecht starten?

Ik zie dat watersporters er vaak een probleem mee hebben om zo`n ding aan de praat te krijgen.
En maar trekken aan dat touw. Tien keer, twintig keer, voordat hij eindelijk begint te pruttelen.
Waarom gaat dat zo moeilijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ook wel benieuwd..
is het een soort kansspelletje, waarbij bougies bijv. net op tijd moeten vonken? dus dat het gemiddel 10 keer duurt ofzo.. soms in 1 keer en soms 20 keer?
of is het omdat een warme motor makkelijker start, en naarmate je meer aan dat touw trekt, hoe warmer de motor wordt en hoe meer kans dat ie start?
of misschien een andere reden die ik over het hoofd zie?

Het beste antwoord

Een buitenboordmotor heeft onderhoud nodig. Liefst elk jaar de olie verversen en de draaiende delen smeren, bougie en benzinefilter checken etc.

Veel mensen vergeten het onderhoud compleet. Dan krijg je dus een motor, die gaat tegensputteren.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat veel mensen geen geld over hebben voor een fatsoenlijke motor of onderhoud, en ook niets 'hebben'met een motor. die horen niet of hij nou wel/gen ontsteking heeft of wat de verzadiging van het mengsel is; dat kun je horen als je start. tip: onthoud de stand van je handgas en choke voor de volgende keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de meeste de oude benzine weer gebruiken die een jaar zowat in het schuurtje heeft gestaan.En dan denken ze dat ie het weer gewoon weer doet zoals het vorige jaar.Maar die benzine is voor een gedeelte uitgedampt waardoor het octaangehalte lager is geworden.In feite moet je deze benzine opgebruiken (desnoods in een brommer of aggregaat o.i.d) en het volgende jaar weer met nieuwe benzine beginnen.Bovendien worden de motoren verkeerd opgeslagen.Zo'n motor moet eerst water en benzinevrij gemaakt worden en dan hoort er in elke cilinder door het bougiegat een beetje olie gegooit te worden.Dan even een rukje aan het trekkoord geven zodat de olie op de cilinderwand komt.Dat voorkomt dat de zuigerveren vastkleven in de cilinder.Maar de meesten volgen dit niet op en plompen deze gewoon na het vaarseizoen in het schuurtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
octaan gehalte bestaat niet, octaan getal wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oude benzine gaat klonteren. Er ontstaat gum. Dat verstopt de leidingen en de carburateur.