Is het handig om gewichten te gebruiken bi qigong, of verpest je 't dan?

Als je qigong (chi kung) aan 't doen bent, ben je toch al met je armen rond aan 't zwaaien. Ik dacht, als je nou een paar gewichten neemt, train je gelijk je spieren. Is dat een goed of een slecht plan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

hahahaa wat een mooie vragen stel jij zeg! Dat moet je idd niet zomaar doen, hoewel het ook niet altijd per definitie een slecht plan hoeft te zijn. Niet voor niets zie je Shaolin monniken ook zogenaamde 'hard qigong' uitvoeren met zware stalen ringen om hun armen of met water gevulde kruiken in hun handen zeer effectieve qigong uitvoeren. Dit kan weldegelijk, alleen ben je dan wel met heel specifieke qigong oefeningen bezig.

Dit kun je zeker niet zomaar bij alle qigong oefeningen doen, omdat de meeste qigong oefeningen juist het meest effectief zijn, in termen van gezondheid en cultiveren van energie, als die langzaam met aandacht voor de beweging en visualisatie, maar vooral ook ontspannen worden uitgevoerd. In dat geval zullen gewichten je beweging onzorgvuldig maken, je afleiden van je visualisatie en je ontspanning verstoren die juist zo essentieel is voor optimaal resultaat. Nog niet te spreken over je ademhaling die bij gewichten ook anders zal verlopen. Ook zal het lastiger zijn om een positieve mindset te bewaren, waardoor je zelfs negatieviteit in je lijf en leden kunt binnenlaten (averechts effect).

Wil je echt het verschil weten of zelfs ervaren? Dan moet je het misschien gewoon eens 2 weken uitproberen zonder gewichten, dan 2 weken pauze en dan pas 2 weken met gewichten doen. Ik ben benieuwd naar je resultaten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een kleine aanvulling om je toch een concreet advies te geven. Als je kennis van qigong beperkt is, dan zou ik je aanraden het trainen met gewichten gescheiden te houden van je qigong trainingen. Gewoon naast elkaar beoefenen. Kennis van qigong kan je echter wel helpen om zwaardere gewichten te heffen of langere series te kunnen maken. Dit doe ik zelf ook zo, maar ik houd de 2 verder wel gescheiden en train ook veel vaker qigong (dagelijks) dan met gewichten (enkele keer per week). Sommige qigong oefeningen en zelfs kungfu-vormen zijn, mits met voldoende kennis en aandacht voor de genoemde zaken, wel met gewichten uit te voeren. Gebruik dan wel bij voorkeur ringen, of banden met gewichten. Zo kun je bijvoorbeeld de bekende fitnessbandjes voor de polsen of enkels (meestal gevuld met zand) ook vullen met lood, dat gebruikt wordt voor duiken, om zo het gewicht zwaarder te maken. Bouw het in vredesnaam wel langzaam en voorzichtig op. Anders wordt je er in de long run echt niet veel sterker of gezonder op. Haastige spoed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet kortzichtig, een goede uitleg waarom het niet verstandig is het te doen, oplossing en tips. Ruim de 10 punten waard!

Andere antwoorden (5)

slecht plan. Het gaat bij Chi Kung niet om de kracht, maar om een zo beheerst mogelijke uitvoering van de vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik. Maar met een paar gewichten kun je bepaalde vormen ook prima uitvoeren, zonder dat ze in de weg zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat let je om het te proberen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik al gedaan. Ik heb alleen nog niet genoeg ervaring met/kenis van qigong om te kunnen beoordelen of het een slecht effect op de qigong heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het de energiedoorstroming blokkeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk er hetzelfde als Sherpa over. Misschien moet je bij jezelf 'ns nagaan wat jouw motivatie is om qi kung te beoefenen. Want als het niet belangrijk genoeg voor je is kan je misschien beter gaan fitnessen. Dat heeft meer effect dan tijdens deze oefeningen met gewichten te gaan zwaaien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoho, wie zegt dat het niet belangrijk genoeg voor me is? Dat is het dus wel en dat wil ik niet verknallen. Daarom deze vraag. Ik dacht alleen dat ik misschien goedkoop wat extra's kon scoren, maar gezien de antwoorden is dat blijkbaar niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Widar, dat beweer ik niet. Bedoelde dat je dat voor jezelf even moest nagaan omdat je geen genoegen lijkt te nemen met de antwoorden die worden gegeven. Maar het antwoord van Cryofiel zegt denk ik alles. Vindt dat in ieder geval een hele goede oplossing: best of both worlds. Oh, en meer spieren betekent meer kracht, staat niet los van elkaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is een antwoord erg kort, te beknopt. Dan vraag ik door. Kan best zijn dat ik er op een later moment genoegen mee neem :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe je ding.
Een slecht plan omdat je daarbij de essentie van qigong weghaalt. Het gaat daarbij juist om de energieflow enzo. En als je je gaat concentreren op krachtoefeningen gaat het hele effect verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil me daar niet op concentreren. Ik wil me gewoon op de qigong blijven concentreren en ondertussen die gewichten gewoon laten meeliften.
Het ligt eraan waarom *jij* Qi Gong wilt beoefenen.

Bij de traditionele vormen (er zijn er meerdere) van Qi Gong gaat het om het in balans raken. Je zoekt de balans in jezelf, je zoekt de balans tussen jou en je omgeving. De bewegingen maken je bewust van je eigen lichaam, ze dienen ertoe de spanning weg te laten vloeien. Via de juiste serie bewegingen kun je ook 'aarden'.

Bij al deze vormen passen geen gewichten. Die leiden slechts af van waar het werkelijk om gaat, en ze verstoren ook nog eens de lichamelijke balans.

Als jouw doel is, kracht, fysieke balans en lichaamsstabiliteit en -beheersing te trainen, zijn gewichten wel goed. In dat geval moet je je afvragen of Qi Gong wel het meest geschikte middel is - dan kun je beter een sport gaan beoefenen, of krachttraining, al dan niet gecombineerd met "core stability" oefeningen die veel sportscholen tegenwoordig aanbieden als onderdeel van het pakket.

Wil je beide, dus zowel de balans die de traditionele vormen van Qi Gong bieden, als de kracht, dan is mijn persoonlijke mening dat je beide moet doen, maar niet tegelijkertijd. Doe bijvoorbeeld twee keer in de week Qi Gong zonder gewichten, en daarnaast twee keer in de week sport of krachttraining.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet gewoon wat spieren opbouwen op bepaalde plaatsen op mijn lichaam. Ik hoef niet per se meer kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is qigong niet geschikt voor. Zoals Cryofiel zegt: als je echt iets met qigong wilt, doe dan beide naast elkaar. Combineren zal niet gaan lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't er nog niet helemaal mee eens. Taiji is voor dezelfde dingen geschikt als qigong. Van taiji heb je ook een zwaardvorm. Dat is ook een gewicht. Van die vorm wordt ook gezegd dat het je bovenlichaam versterkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar het zwaard is geen gewicht maar een verlengstuk. Net als bij Kendo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo +
Cryofiel
12 jaar geleden
@Widar, dat is de reden dat ik vraag: wat WIL je met Qi Gong? Wat is je doel? Wil je balans, stabiliteit, beheersing? Dan zeg ik (persoonlijke mening/indruk): doe Qi Gong *zonder* gewichten. Of je die balans/stabiliteit/beheersing nu op de "zweverige" of op de "realistische" manier ziet: de lichaams- cq beheersingstechniek van Qi Gong is gebaseerd op een onbelast ("puur") lichaam. Wil je spieren opbouwen? Dan zal Qi Gong best helpen, daar niet van, maar dan denk ik dat gerichte spieroefeningen beter geschikt zijn. Er zijn ook spieroefeningen die "core stability" als bijeffect hebben, of zelfs als doel. Als voorbeeld noem ik de "plank". Ga op je buik liggen, leun dan op je onderarmen (onderarmen plat, bovenarmen vertikaal) en de bal van je voeten. Houd je lichaam strak, als een plank. Houd dit minimaal een minuut vol. Hiermee train je al heel wat spieren die je lichaam stabiel houden. Lukt dit je zonder problemen, dan kun je door naar de gevorderden-versie: hetzelfde als de basisversie van hierboven, maar dan je linkerarm optillen en langs je hoofd naar voren strekken, en je rechterbeen optillen. Je steunt dan dus op je rechter-onderarm en je linkervoet. Daarna wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met "onbelast" hetzelfde bedoelt als "ontspannen", dan wil ik opmerken dat er een verschil is tussen "ontspannen" en "slap". Ik wil overigens allebei. Zit waarschijnlijk niks anders op dan EN qigong EN spieroefeningen te doen. De laatste oefening die je beschrijft, had ik ook van de fysio. Best nuttige oefening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sherpa: zo'n zwaard weegt anders wel wat hoor, zo'n 1,5 kilo, precies het gewicht van mijn gewichten :P Wat ik zei heb ik ook niet zelf verzonnen, maar heb ik van mensen die 't behoren te weten.
Slecht plan. Met gewichten in je handen zul je misschien je spieren wat extra trainen, maar van je qigong-oefening zal weinig overblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Zeker met gewichten 'in je handen' is je lichaam niet vrij en kan de Qi dus niet vrij stromen.

Daarnaast train je je spieren ook wel zonder gewichten, als je Qi Gong beoefent.