Als je 500Kcal hebt verbrand, ben je dan 500 Gr. lichter of zit dat anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Antwoorden (5)

Ging het maar zo snel. Als ik op de sportschool 500 kcal verbrand (half uurtje op de crosswalker en een kaasbroodje heeft 300 kcal) en ik weeg me daarna, dan levert de weegschaal geen verschil op.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vond dit nog!

Hier in Amerika gebruikt men 3500 Kcal voor 1 lbs
( Amerikaanse pond ), maar dat is 450 gram, en geen 500 gram.

Dus 500 Kcal teveel is dus 500 / 3500 = 1 / 7

1/7 van 450 gram = 65 gram vet wat jij aankomt door die 500 Kcal.

Dus in jouw geval 500 Kcal is dus rondom 65 gram vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een interessant antwoord! +
1 gram koolhydraat komt overeen met 4kcal. dus als je 500 kcal hebt verbrand, ben je 125 gr koolhydraten lichter..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit heel anders elk product heeft een andere hoeveelheid Kcal bijvoorbeeld 1 kg cola bevat 800 Kcal en 1 Kg water 0 Kcal. dus dit betekent dat je 500 kcal bij water verbrand zelf afvalt.

• 1 gram koolhydraat (suiker of zetmeel) levert 17 kJ ( = 4 kcal)
• 1 gram eiwit levert 17 kJ ( = 4 kcal)
• 1 gram vet levert 37 kJ ( = 9 kcal)
• 1 gram alcohol levert 29 kJ ( = 7 kcal)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 500 Kcal aan lichaamsvet verbrandt ben je 500/9=56 gram lichter. Daar moet je al gauw een aantal uren voor zweten. Het is stukken efficiënter om minder te eten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een eenmalige meting zal weinig opleveren. Een dergelijke inspanning zorgt ook voor vochtverlies. Drink je na die inspanning bijvoorbeeld een paar glazen water dan meet je weer iets anders. Hou je dit een aantal weken vol dan zou je verschil moeten gaan merken, mits je het voor elkaar krijgt om dezelfde hoeveelheid calorieën te blijven eten. Want van lichaamsbeweging krijg je namelijk een gezonde trek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan hoe intensief je inspanning was. Verbranden van vet gebeurt bij relatief lage inspanning (fietsen of wandelen) als je heel intensief bezig bent geweest verbrand je voornamelijk suikers. Daartussen zitten nog koolhydraten en eiwitten (in die volgorde).