Is elke dag sporten te veel?

Ik heb gehoord dat het slecht is om elke dag te sporten. Je spieren schijnen rust nodig te hebben.

Is dat echt zo?

Met sporten bedoel ik in mijn geval twee dagen in de week een uur zumba, een keer een uur bodystep, En de rest van de dagen cardio en krachttraining voor minimaal een uur.

Ik wil zo snel mogelijk in shape raken omdat de zomer er aan komt en denk dat op deze manier te kunnen bereiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Het beste antwoord

Als je elke dag sport omdat je dat lekker vind is dat niet erg. Zoals eerder vermeld: luister naar je lichaam. Als je klachten krijgt merk je dat vanzelf en moet je ff rustig aan doen.
Als je elke dag sport om ergens beter, sneller in te worden is het niet goed. Bij opbouwen hoort ook rust. Een topsporter zal 2 dagen voor de wedstrijd niet meer intensief sporten (wel stukje rustig aan sporten) omdat je dan zogenaamde supercompensatie krijgt en de wedstrijd optimaal kunt doen.
Jij doet verschillende dingen en gebruikt verschillende spiergroepen. Dat is niet erg. Wissel zoveel mogelijk af, dus niet 2 dagen achter elkaar zumba en dan een paar dagen krachttraining achter elkaar.
Als je er zelf niet veel verstand van hebt kun je naar een sportschool gaan en daar onder begeleiding sporten. Zij kunnen ook een afwisselend en leuk programma voor je verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag best elke dag sporten, maar een half uur per dag is de aanbevolen tijd. Je lichaam heeft tijd nodig om weer te herstellen. Overdrijven is nooit goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan prima elke dag als je maar niet elke dag dezelfde spiergroepen traint. Een spier heeft 48 uur nodig om te herstellen van een intensieve belasting. Op Zich moet elke dag een uurtje met de afwisseling die jij doet, heel goed kunnen. Let wel op signalen. Als je oververmoeid raakt moet je dus duidelijk aan de rem trekken. Ik heb zelf op hoog niveau gesport en trainde 22 uur per week en heb dat jaren zonder problemen volgehouden. Gewoon goed naar je lichaam luisteren dus :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf loop ik al jaren hard op de lange afstanden. Uiteraard train ik daar behoorlijk voor, maar nooit 2 dagen achter elkaar. Het klink raar maar RUST is net zo goed als een goede regelmatige en evenwichtige training. Teveel van beiden is het dus ook niet, maar alles waar TE voorstaat is niet goed. Uiteraard is het gestel van iedereen weer anders, maar als je tussen inspanning en rust de juiste balans vindt, doe je het perfect en heb je weinig problemen met blessures en gezondheid.