Waarom hebben de schaatsers (en wielrenners) het voordeel dat ze als laatste mogen beginnen?

Ze hebben dus 2x voordeel hun talent en startplek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

Zo kunnen de beste schaatsers/wielrenners ook zien wat hun concurrenten voor een tijden hebben gefietst/geschaatst. Dit gebeurt trouwens bij meerdere sporten, ook bij bijvoorbeeld zwemmen.
Het maakt de wedstrijd spannender, want als de beste een wedstrijd begint met een wereldrecord.. dan voelt de rest zich al vrij snel kansloos naar mijn idee.
Het lijkt me niet voor iedereen echt een voordeel trouwens. Als de tijden snel zijn bij je voorgangers zal de druk steeds hoger worden en dat kan niet iedereen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk om voor ons de spanning er in te houden. Stel dat de favorieten als eerste rijden en mindere als laatste dan is halverwege de spannig er al af. En dus niet intressant meer om te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zit zeker wat in!
Dan kunnen ze zich richten op de tijden die voor hen zijn gereden. Ze maken dan met hun coach een plan met (ronden) tijden. Dan kunnen ze rekening houden met wat ze goed kunnen. Snel starten of, lang een snelheid aanhouden of een eindsprint. Op die manier proberen ze sneller te zijn dan allen voor hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sterkste rijders, dus de grootste kanshebbers, rijden als laatste. Dit is zodat ze zich kunnen oriënteren op wat er eerder is gedaan. Bijvoorbeeld bij wielrennen, welke bochten lastig zijn. Het is namelijk voor de tour een stuk nadeliger als Contador of Armstrong valt dan als er een onbekende Nederlander/fransman/belg valt.
Verder is het ook om op de tijden/rondes te oriënteren, zodat de toppers de beste voorbereiding hebben.
Als laaste is het ook voor de spanning. Als Sven Kramer in de 1e rit een wereldrecord rijd, haakt 90% van de kijkers af. Als er in rit 5 door bijvoorbeeld Bob de Jong een snelle tijd word gereden, kijken de meeste mensen verder om te zien wat Sven Kramer in bijvoorbeeld rit 8 doet.