hoe kom je van spierpijn in je hele lichaam af?

Ik heb dus 10 min 50 zware push ups gedaan,
(ik was dus vergeten een warming-up te doen...)
maar de volgende dag kreeg ik dus over mijn hele bovenlichaam spierpijn. mijn bovenarm, buik, heupen, schouders enz. nou vraag ik me af, hoe kom ik er snel vanaf?
p.s. ik zag wel spierpijn in de benen, maar ik weet niet of die "oplossingen" ook helpen bij je bovenlichaam.

Toegevoegd na 3 dagen:
Er is al 1 week voorbij en ik heb het nog steeds...
nou, ik hoop dat het gewoon over gaat.
In ieder geval: bedankt voor jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet "snel" van spierpijn afkomen. Als je namelijk zo'n inspanning verricht, zonder opwarming, zijn je spieren nog "koud". Door het trainen onstaan er haarscheurtjes in je spieren, dat is de spierpijn die je voelt. De rust die je dus moet nemen, is om de spier, de haarscheurtjes dus, te herstellen, deze moeten weer aangroeien. Hieronder staat al vermeld hoe je wel in ieder geval de pijn enigzins kunt verlichten. Maar rust is de enige manier, en de gezondste!! Mijn advies is om ook echt nooit meer te vergeten op te warmen. Je kan namelijk ook hierdoor een echte scheur in je spieren oplopen, waardoor je weken, maanden geblesseerd zal zijn, en voorlopig ook niet meer kunt trainen. De warmin up, is het belangrijkste onderdeel van je training!! Succes ermee.

Het beste antwoord

Als je zwaarder traint dan je lichaam gewend is dan krijg je spierpijn, soms heftig soms minder maar na zo'n inspanning krijgen je spieren een opdonder en scheuren in feite, alleel heel microscopisch hoor. Vervolgens maakt je lichaam de "gaten" weer dicht met eiwitten enz.

Dat kan wel even duren afhankelijk van de gekozen inspanning. Meestal wel twee dagen maar wat je kan doen is shakes drinken van whey proteine ofwel eiwitshakes. Zegt niet dat je er gelijk van af ben maar het ondersteund het herstel. Je spieren zijn nu groter door het zogenaamde opvullen en blijf je op hetzelfde gewicht dan zul je geen spierpijn meer krijgen maar ga je weer hoger dan krijg je het weer, misschien in mindere mate maar spierpijn is groeien.

Het moet echter niet te gek worden. Probeer zo zwaar mogelijk te tillen met een goed uitgevoerde oefening.
Zodra je de oefening moet doen met teveel van de rest van je lichaam dan is het te zwaar en moet je gewoon wat lichter. Anders krijg je eerder te maken met blessure spierpijn op hele andere plekken of andere klachten.

Probeer gewoon meer eiwit te eten in je voeding en dan je shake's. Scheelt een hoop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Warme douche nemen! Of in een warm bad gaan liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rust is belangrijk om uw spieren de noodzakelijke tijd te geven om zich te herstellen. Zoek uw toevlucht liever niet bij pijnstillers, wegnemen van de pijn door middel van medicatie werkt forceren in de hand.

Met voldoende rust gaat spierpijn binnen enkele dagen meestal vanzelf over. Probeer wel regelmatig te bewegen zonder dat uw spieren overbelast raken.
Om de pijn te verlichten, kunt u de spieren warm houden door geregeld warme douches of baden te nemen, warme kleding te dragen of een infrarood lamp te gebruiken. Massage heeft alleen een gunstige invloed op spierpijn, wanneer dit op deskundige wijze gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je je warming up bent vergeten, doe dan in ieder geval een cooling down. Schud je spieren even los en laat ze even rustig onspannen met wat simpele oefeningetjes (springen, schudden)! Als je spierpijn krijgt, zorg er dan voor je je spieren warm houdt.
(douchen, kruik, balsem)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Help suiker(glucose) ook niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vergeet je de volgende keer niet meer, die warming up..pijnlijk!

Tijd is je beste vriend nu. Wachten tot het over gaat. In die tussentijd af en toe lekker inmasseren met een warmte gel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spierpijn is een natuurlijk proces. Het komt voort uit beschadigingen van de spiervezels. Door die beschadigingen wordt de spier sterker. Het spierweefsel gaat zich herstellen, wat de pijn oplevert.

Rekken en massage werkt totaal niet. Sterker nog, het werkt juist averechts. Zalfjes etc… hebben ook geen zin. Laat de spierpijn gewoon lekker uitzieken. Het gaat vanzelf over. Je kunt het herstelproces helaas niet versnellen.