Worden je hamstrings korter van veel fietsen? Zo ja, waarom?

Ik doe zowel veel aan fietsen als aan hardlopen. Een aantal mensen hebben mij gezegd dat van veel fietsen je hamstrings korter worden. Nu kan ik me wel voorstellen dat ze van fietsen niet langer worden, maar worden ze echt korter? Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.8K

Antwoorden (2)

Nee, het scj\hijnt juist andersom te zijn, ze worden langer:
"En inderdaad, óók de lengte van een spier kan zich in de loop der tijd aanpassen. Maar dat is een functionele verandering, waardoor de spier efficienter zijn werk kan doen.
De borstspieren van een zwemmer die dagelijks de borstcrawl traint zullen iets korter worden. Bij een fietser zullen de hamstrings en bilspieren in de loop der tijd langer worden, terwijl de spieren aan de voorkant van de heup verkorten. Al die veranderingen zorgen er voor dat de spieren in hun optimale werkingstraject kunnen functioneren."

http://www.sportklimtraining.nl/archives/2004/08/08/rekken-en-strekken-deel-ii/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C4th, bedankt voor je antwoord. Een interessant artikel.
+1 Maar... ik heb het idee dat het artikel zichzelf tegenspreekt. In eerste instantie probeert het artikel
heftig de fabel te ontkrachten dat spieren korter kunnen worden: "Als dat zo zou zijn zou geen enkele topsporter of bouwvakker zich nog kunnen bewegen na een aantal jaren sporten of uitoefenen van zijn of haar beroep. Waar het idee van korter wordende spieren vandaan komt is me niet duidelijk. Maar het is wel een wijdverbreid misverstand wat helaas nog op veel plaatsen verkondigd wordt. Misschien heeft het te maken met het feit dat spieren bij het optreden van spierpijn in de dagen na zware inspanning stijver zijn. Maar dat is een tijdelijk effect wat meestal na enkele dagen verdwijnt." Daarna vertelt hetzelfde artikel:
"Bij een fietser zullen de hamstrings en bilspieren in de loop der tijd langer worden, terwijl de spieren aan de voorkant van de heup verkorten." Dus spieren (bijvoorbeeld aan de voorkant van de heup) kunnen dus wel degelijk korter worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat las ik ook, maar je had het specifiek over de hamstrings :) Als je de reacties daaronder ook gelezen had, dan lijkt het er sterk op dat er eerst gestaan heeft dat de hamstrings korter werden, pas na een reactie hebben ze het aangepast.
Van veel fietsen worden de hamstrings niet korter. Wel is er een spier aan de voorzijde van de heup die actief verkort wordt, deze wordt ook wel eens de wielrensport genoemd.