heb erg veel moeite met sit ups doen, krijg mezelf amper omhoog. iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
20.3K

Antwoorden (9)

Nou, met de ab-king-pro van tell-sell.! haha
Ik heb er nog wel 1 staan, ben er veel te lui voor.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oefenen oefenen oefenen en vergeet niet... je hoeft niet helemaal omhoog te komen, ene paar cm van de grond is meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sit-up is een gevaarlijke oefening omdat je, als je de oefening verkeerd uitvoert, je onderrug ernstig kunt beschadigen! Verder is de sit-up als buikspieroefening ook niet zo effectief, omdat een groot gedeelte van de beweging gebruik maakt van de kracht die uit je heupen komt. Ik raad de sit-up dan ook zeker af!

Een zeer effectieve basisoefening voor de bovenkant van de buikspieren is de bench crunch.

Het is een eenvoudige oefening met een heel korte beweging, maar je buikspieren zullen hiervan gaan branden! De bench crunch traint je rectus abdominis en de obliques (okay, de voorkant en de zijkant.).De correcte uitvoering van de oefening is als volgt:

Ga op de grond liggen naast een bankje en leg je kuiten op de bank, zodat je benen een hoek van negentig graden met je bovenlichaam maken
Leg je handen op je borst en houd ze daar. Ga dus niet met je handen naar voren zwaaien om toch die herhaling voor elkaar te krijgen. Dat kan je eventueel bij de laatste paar herhalingen doen
Breng nu je hoofd langzaam richting je benen door je schouderbladen van de grond te tillen, maar houd de rest van je rug op de grond. Dit is een heel korte beweging, maar genoeg om de spieren te trainen
Knijp je buikspieren hard samen!
Ga weer terug naar beneden, maar houd je schouderbladen los van de grond zodat er spanning op je spieren blijft staan
Wil je de oefening zwaarder maken om je buikspieren groter te ontwikkelen, leg dan een halterschijf op je borst.

Variaties op de crunch zijn twisted crunches, waarbij je om en om met je elleboog richting de tegenover-gestelde knie gaat (dus rechterelleboog richting linkerknie en andersom).

Twisted crunches trainen behalve de rectus abdominis ook de obliques en de intercostales.

In principe zijn deze oefeningen alles wat je nodig hebt voor de bovenkant van de buikspieren. Er zijn nog veel meer oefeningen, maar dit is de beste basis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sit ups zijn slecht voor jou rug !
Je kunt beter gaan liggen en alleen jou schouderbladen een stukje van de grond af en dat 10 sec vasthouden .
En hou jou handen op jou buik dan kun je ook voelen hoe jou buikspieren zich aanspannen .
En nog een goeie oefening : gaan liggen knieen optrekken en dan met de linkerhand de rechterknie aanraken en even vasthouden en dan weer terug .
En dan met jou rechterhand jou linkerknie aanraken en even vasthouden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met sit-ups bedoelt:
Vanuit rugligging rechtop gaan zitten, zonder je handen te gebruiken...
Ik heb dat nooit gekund.
Ook niet toen ik nog jong en mooi en sterk en slank was en drie/vier keer per week naar de sportschool ging.
Of later, bij al die gym- en trimclubjes waar ik bij was:
dat moest dan en ik kon het niet, nooit geleerd, hoe ik ook mijn best deed en ook nog thuis heel veel buikspieroefeningen deed.

Ik denk dat het aan je bouw ligt.

En zoals je hebt kunnen lezen zijn er wel betere buikspieroefeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trek je knieen iets op voeten van de grond, onderrug op de grond en dan weer proberen. Anders kun je proberen je eigen vast te houden met je benen dat maakt het ook iets makkelijker!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Benen strekken en Je voeten onder 'n kast o.i.d.leggen.Daardoor kom je absoluut omhoog ! Dan doe je die oefening iedere dag 30 keer . Hoeft niet achter elkaar. Je kan het ook verdelen over de dag .Binnen 'n paar weken heb je geen kast meer nodig. Het ligt er 'n beetje aan hoe zwaar je weegt en hoe lang je bent . MAAR .... ! ...... niet smokkelen . geen dag overslaan !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het voor je buikspieren is, kun je het ook andersom proberen. Ga op de grond liggen bijv. bij je bed/bank ergens waar je je achter je hoofd vast kunt houden. Nu blijft je lichaam liggen en hef je je benen op. Eerst iets boven de grond tillen, intrekken boven de grond en daarna recht ophoog steken en langzaam weer gestrekt laten zakken! Dit herhalen! Goed voor je buik en je benen en iets minder belastend voor je rug!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook een goeie oefening is om inderdaad alleen met je schouderbladen van de grond te komen en daarbij je buikspieren aanspannen en naarbinnen intrekken. Als je weer terug gaat dan adem je diep in en laat je buik volledig opkomen dus bol staan bij het omhoog komen waarbij dus alleen de schouderbladen van de grond komen weer uitademen en je buik volledig aangespannen naar binnen halen. Hiermee train je zowel de boven- midden- als onderbuikspieren.