Wie bepaald het verschil tussen doping en geen doping in topsport?

Caffeine pillen, energie drankjes, pijnstillers en vitamine pillen (etc etc) worden gewoon gebruikt, maar dat is toch ook drugs/doping?
Misschien is dat meer geaccepteerd in de maatschappij maar uiteindelijk werkt het prestatie verhogend. Wie bepaald hier de grens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)

Antwoorden (4)

Volgens mij wordt dat door de internationale bond vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat het World Anti-Doping Agency (WADA), een onafhankelijke organisatie, opgericht en bestuurd door het IOC (Internationaal Olympisch Comité).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bepaald een ingestelde commissie van de betreffende sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dingen die jij opnoemt staan niet op de Opiumlijst van verboden middelen, en zijn dus geen drugs/doping.
Dat is de richtlijn. De middelen die jij noemt kunnen inderdaad soms prestatieverhogend werken maar zijn niet verboden. De grens wordt dus bepaald door de Opiumwet.