Waarom bestaat de 'klapskeeler' niet?

We kennen natuurlijk allemaal de klapschaats en weten ook dat je daarmee harder gaat. Maar waarom heeft nooit iemand een klapskeeler gemaakt? Komt dat door het feit dat je bij schaatsen een ijzer onder je schoen hebt hen bij skeeleren niet? Of heeft nog nooit iemand het bedacht?
Of natuurlijk iets heel anders.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

De klapskeeler is bij skeeleren geen alternatief. Dat is omdat ten eerste de constructie te zwaar zou worden. Een skeler heeft 4 wieltjes met daarom heen een frame. Dit is qua gewicht al heel anders dan alleen een smal ijzer, zoals bij de klapschaats.

Verder is de techniek bij skeeleren anders dan bij het ijsschaatsen. Zo wordt er gebruik gemaakt van dubble pushen bij de afzet. Dit is bij de klapskeeler niet mogelijk. Ook is de slag veel korter dan op ijs. Puur omdat de straat veel onregelmatiger is, dan een vlakke kunstijsvloer.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je van mij
beste antwoord tot nu toe (vooral door de double push)

Andere antwoorden (2)

De klapskeeler bestaat wél. Op onderstaand forum zie je ook voorbeelden van een klapskeeler. motivatie omtrent het niet bestaan (gezien je vraag) is niet relevant.
http://forum.fok.nl/topic/679808/6/25
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het lijkt me niet dat het echt zou werken want dan zou hij wel veel meer gebruikt worden. Lijkt me ook niet, want je raakvlak is niet erg groot met maat 2 wieltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dennisschaatser: Jouw vraag is: "Waarom bestaat de 'klapskeeler' niet?" Om bij de vraag te blijven, m.i. bestaat hij wel. Of hij functioneel is weet ik dan weer niet. Denk dat je qua functionaliteit en 'kunnen' dan de vraag anders had kunnen stellen. M.v.g. TegenXinnig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal werken als je op een geschikte baan rijdt puur op snelheid of training hiervan het vrijetijd/hobby skeelerwerk zal niet prettig zijn met deze klapskeelers als je op een niet egaal pad rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergat te zeggen dat ik het antwoord een + waard vind...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank eucalypje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, dan had ik mijn vraag anders moeten stellen. Maar toch lijkt de skeeler van de foto me niet echt handig of snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weetje dennisschaatser. Het gaat toch om je kennis te delen op G.V. Vond het i.i.g. leuk om op deze vraag kennis te mogen delen. Groet, TX
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb toch wel iets van je antwoord geleerd, wist nml. helemaal niet dat dit bestond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch nog een + van mij.
Er is geen voordeel met wieltjes op de weg, en dat is er natuurlijk wel met ijzers op het ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat verschil begrijp ik niet helemaal?? misschien alleen een antwoord voor de punten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het ijs is het voordeel dat je makkelijk neerkomt, en veel grip hebt, dus daardoor kun je makkelijk sneller gaan. Aangezien wieltjes niet in het oppervlak snijden zoals ijzers in het ijs, bestaat dit voordeel hier niet. Hopelijk blijkt uit deze reactie dat het antwoord geen "puntenjagen" was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wieltjes niet in het oppervlak snijden en ijzers wel begrijp ik, maar wat heeft dat met het klapmechanisme te maken?