Is het schaakspel begrensd, of zijn er eindeloze mogelijkheden? Zit er een systematiek in, zodat een computer uiteindelijk altijd zal kunnen winnen?

Is het een wiskundig begrensd stelsel dat door een sterke computer volledig doorzien kan worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het aantal schaakspelen is begrensd. Ja, er is dus een eindig aantal schaakspelletjes wat je kan spelen. Dat aantal is wel heel erg groot, maar toch heb je er op een gegeven moment niet meer. Echter omdat dat getal zo groot is, zal er geen computer zijn die al die verschillende standen kan onthouden of doorrekenen.
Grootte van order: gemiddeld 40 zetten en bij iedere stand ongeveer 20 zetten van wit en 20 van zwart, dus je zit dan aan (20 * 20)^40 = 400^40= 100^42, dus een 1 met 84 nullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een schaakcomputer denkt een aantal zetten voorruit, des te meer zetten deze vooruit denkt des te moeilijker is het om de computer te verslaan.
Een computer is altijd voorspelbaar, als je vaak genoeg met het zelfde schaakprogramma tegen de computer speelt kun je de zetten van de computer zelfs voorspellen.
Uiteindelijk zal de mens winnen.

Als je 2 schaakcomputers van dezelfde sterkte tegen elkaar laat schaken zou het dus altijd remise moeten worden als de computer het slimst is.