kun je een fitness overeenkomst binnen 3 dagen opzeggen die pas 6 weken later ingaat?

Ik heb me aangemeld bij een sportschool aan de balie op 23-01-2011. Ik kwam er al snel achter na 2 keer sporten dat het te druk is. Je komt niet toe om gebruik te kunnen maken van de cardio apparatuur door wachttijd. Mijn contract gaat pas per 01-03-2011 in. 1e maand is namelijk gratis sporten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Elke rechtsgeldig gesloten overeenkomst kan binnen 8 dagen zonder opgaaf van reden worden ontbonden.

Wat ze wel kunnen doen is je factureren voor de 2 keer dat je er gebruikt van hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een overeenkomst gesloten. Anders dan je zelf denkt, is die overeenkomst trouwens al ingegaan, die eerste maand gratis sporten maakt er deel van uit. Het is niet pas een overeenkomst op het moment dat geld van eigenaar wisselt.

Maar in feite maakt het ook niet uit. Contract is contract, wanneer het ook ingaat. Het gaat hier niet om colportage of koop op afstand, wat je recht zou geven op een zichttermijn waarbinnen je de overeenkomst kunt ontbinden. De enige uitweg die er zou kunnen zijn, moet daarom in het contract zelf staan.

Staat in het contract dat bijvoorbeeld die eerste maand gratis sporten tevens een proefperiode is waarbinnen je kunt afzien van de overeenkomst, dan kun je hiervan afkomen. Ook als er staat dat je tussentijds (wellicht na betaling van een boete) kunt opzeggen, kun je hier nog vanaf. Maar staat er niet zo'n clausule in de overeenkomst die je hebt getekend, dan zit je hier helaas aan vast. Het enige dat ik je dan kan aanraden is proberen of het op andere tijden wat rustiger is.