Hoe puzzel in te lijsten?

Ik heb een puzzel van 3000 stukjes, afmeting 116x83 gemaakt en wil deze graag duurzaam ophangen. Ik kan op internet echter geen lijst van een dergelijke omvang vinden. Enige suggestie? En waar te koop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
12K

Antwoorden (3)

Het lijsten van puzzels.
Veel mensen willen graag hun puzzel inlijsten. Er zijn verschillende manieren om dit te doen maar de beste manier om de puzzel in te lijsten is om het professioneel te laten doen of in een van de doe-het-zelf winkels.

- Ik weet dat het extreem moeilijk is om een puzzel naar een winkel te brengen…Dus ..onderzoek je eerst, meet de afmetingen op en naar eigen keuze, laat de lijst voor je maken. Neem ze mee naar huis en monteer het zelf.
- Wanneer je het een professioneel wil laten doen, laat deze het dan kunstwerk transport klaar maken (normaal gesproken 2 platen taped aan elkaar). Neem het mee naar huis en schuif de puzzel erin. Dit houdt de puzzel in tact en beschermt tegen het weer tijdens de transport terug naar de winkel.
- Metalen lijsten schijnen het beste te werken. Ze zijn er in grote variatie van kleuren. Metalen lijsten hebben aan gaten gegroefd waaraan ze opgehangen kunnen worden aan de muur.
- Kartonborden zouden sterk genoeg en bestemd tegen vochtigheid en lijm moeten zijn.
- Puzzels zouden gelijmd kunnen worden met een secondelijm die je op de achterkant sprayt. Vervolgens wordt de puzzel gepositioneerd op de achterkant van het bord en geleidelijk aangedrukt. Je kan ook dubbelzijde plakband gebruiken, maar ben gewaarschuwd, het moet zeer sterke tape zijn en er zouden verschillende banen moeten lopen vanuit het midden over de puzzel zodat de puzzel niet gaan buigen.
- Puzzels moeten gedekte worden met glas. 1. Het moet vingers tegen houden die de puzzel willen aanraken. 2. Het help beveiligen tegen instorten en buigen.3. Je kan glas gebruiken met ingebouwde uv-bescherming, zodat de puzzel niet vervaagd met de jaren mee. 4. Het ziet er professioneel uit en gaat lang mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop een stuk hardbord van de juiste afmeting. Schuif de puzzel hierop. Lak de voorkant dun af met goede blanke lak. Koop een lijst van de juiste afmeting vaak zijn deze goed op maat te maken en lijst je puzzel in
13 jaar geleden
Er is speciale puzzellijm in de handel. Als de puzzel af is, sproei je de lijm er over en de puzzel kun je rechtop neerzetten, of ophangen, of (laten) inlijsten.

http://www.legpuzzels.nl/ravensburger-puzzellijm.html
jc54