hoelang kan een mens gemiddeld onderwater

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
11.3K
itsme
13 jaar geleden
in een duikboot kan dat heel lang... maar je bedoelt zeker zonder hulpmiddelen?

Antwoorden (5)

Ongeveer 2 minuten.

oin 2008 heeft David Blaine het wereld record adem inhalen op 17 min. 4 sec gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een beetje oefenen 1 tot 1,5 minuut.
Parelduiksters komen op een minuut of 5.
Maar gemiddeld kun je aanhouden dat als je langer dan 7 minuten zonder lucht zit ze je niet meer aan de gang kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaren. Mits voldoende verzwaard met gewichten.
13 jaar geleden
als je heel rustig doet klopt je hart langzamer en kan je
je adem ongeveer 1 min in houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt uiteraard van veel dingen af. Factoren die zeker meespelen zijn gewicht, conditie van de longen (roker?), leeftijd, algemene conditie, plaatsbepaling, diepte van het water, activiteit onder water...

Ik ben duiker, wat wij aanleren is dat een beginnend duiker, met een leeftijd van minimum 16 jaar toch gemakkelijk aan 40 seconden a 1 minuut moet raken. Het geen bij ons als goed wordt beschouwd is rond 1,30. Zit je over de 2 minuten dan is dat uiteraard zeer goed.

De bovenstaande tijden zijn uiteraard enkel maar 'recreatief'. In een echte noodsituatie: auto onder water, gevaar voor verdrinken, een redding uitvoeren, etc, is een mens in staat om uitzonderlijke prestaties te leveren.

Er zijn uiteraard een aantal 'truukjes' om je adem langer in te houden: nuttig is om de co2 uit je lichaam te 'pompen' alvorens je het water in gaat, een aantal malen diep inademen en tot je maximum uitblazen (let wel op: voel je je vingers prikkelen, dan houd je er best even mee op). Snel in en uit ademen om het zuurstofgehalte in je bloed te doen stijgen (echter zeer licht) kan ook nuttig zijn, ontspannen onder water zijn en niet de diep gaan, je geest bezig houden intussen en uiteraard oefenen.

Groeten,
JJanom.