waar vind ik in nederland het mooiste bos?

ik wil vd week een bos wandeing gaan maken en zoek een mooi bos het mag overal in nederland zijn ik houd van oud natuurlijk beheerd bos

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.3K

Het beste antwoord

het Mastbos. bij Breda. goud van oud.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mastbos
'De achtertuin van Breda' klinkt oneerbiedig voor een statig bos als het Mastbos. Met een verleden van Nassause prinsen, maar ook van stropers, sprokkelaars en lichtekooien. Een bos dat zich vijfhonderd jaar na aanleg pas echt begint te ontwikkelen. Oeroude grove dennen vol zangvogels. Zomereiken waaronder het heerlijk wandelen is. Lange lanen, vijvers en vennetjes. Het Mastbos: een deftige oude dame in haar tweede jeugd.

Het Mastbos is het oudste productiebos van Nederland. Het leverde hout voor de bouw van het kasteel van Breda en voor de schepen van de Spaanse vloot. Later voor de Limburgse mijnen en de verdedigingswal van de Duitsers. Die oude gebruiksfunctie geeft het bos nu nog z’n charme. Het is opgedeeld in vlakken en doorkruist door lange lanen, die het karakter van eeuwigheid ademen. Ze geven het bos iets deftigs, als een voorname oude dame.

Mastbomen
Het Mastbos dankt zijn naam aan de vele grove dennen, die vroeger ‘mastbomen’ werden genoemd. Ze zijn vijfhonderd jaar geleden geplant als Duits dennenzaad, in opdracht van de Heren van Breda. Oud, maar nog lang niet versleten. Met breed uitgegroeide kronen en vlammende schors. Geliefd bij vleermuizen, allerlei spechten en bovenal bij de bosuil.

Zwaargewicht
Het moet gek lopen, wil je hier geen buizerd tegenkomen. De zwaargewicht onder de roofvogels van Nederland. Meer grappig dan gevaarlijk. Hij probeert te bidden als een torenvalk, maar is daar veel te lomp voor.
De buizerd vangt wormen als een merel, maar beduidend minder elegant. Dan strompelt hij onhandig over een akkertje en valt voortdurend op z’n snavel. Misschien zit de buizerd daarom wel vooral filosoferend op een paal in het weiland.

Voor meer informatie over Staatbosbeheer: www.staatsbosbeheer.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Persoonlijk houd ik erg van loofbos. Rond Apeldoorn zijn er mooie loofbossen. De veluwe is zowiezo een mooi gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoge veluwe is een echte aanrader
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrechtse heuvelrug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de Veluwe is het prachtig, schitterende bossen, mooie zandverstuivingen, en met een beetje geluk kom je hier en daar nog wild tegen ook. Kan je meteen het Kröller Müller museum bezoek, absoluut de moeite waard (Nationaal Park de Hoge Veluwe).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is bos, maar met name is het daar open. Maar zeker de moeite waard!!
De bosplat bij Rheden
13 jaar geleden
Oerbos bestaat nauwelijks tot niet meer in Nederland maar ergens hou ik wel van de combinatie cultuur=oud landbouwgebied en bos=eveneens oud aangelegd of min of meer vanzelf ontstaan. Op die manier loop je afwisselende wandelingen waar ik helemaal blij van kan worden.

Het Deeler Woud vind ik bijvoorbeeld prachtig, hoewel het geen erg dicht bos is. Op de Utrechtse Heuvelrug heb je prachtige afwisselende soorten bos waarbij je af en toe een stukje bebouwde kom passeert. Langs de Drentse Aa kom je adembenemend mooie stukken natuurschoon tegen die je misschien niet meteen bos kunt noemen maar zeer de moeite waard zijn. In de buurt van Lage Vuursche loop je door mooi oud bos met veel grote bomen en ook de Veluwe is rijk aan ‘arme’, dus mooie landschappen. Zelfs op de voormalige zeebodem van de IJsselmeerpolders kun je aardige wandelingen door mooie stukjes bos maken. Maar als ik een keuze moet maken gooit het Deeler Woud heel hoge ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf vind de Sallandse heuvelrug erg mooi - een gevarieerd landschap met veel bos en verschillende soorten bomen. Zie link voor Nationaal Park Sallandse Heuvelrug.
Veel plezier op je wandeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ssst... niet verder vertellen dat het daar zo mooi is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, ik zeg niets :-)....
Ik ga graag wandelen op de Veluwezoom in de buurt van Rheden en De Steeg: de Posbank, 't Asselt, de Onzalige bossen, landgoed Rhederoord. Er is een mengeling van natuurlijk beheerd bos, heide en oud cultuurlandschap in die regio. Zeker in deze tijd van het jaar, als het niet al te druk meer is op de paden, heb je goede kans om zwijnen, herten, reeën, de kudde wilde paarden of Schotse hooglanders tegen te komen.

Je kunt er komen met de trein (Station Rheden, je bent heel snel al het bos in), of als je met de auto bent, dan is pannenkoekenhuis De Carolinahoeve een handig startpunt en comfortabel eindpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussen vaassen en elspeet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat iedereen zijn eigen voorkeur heeft van zijn favoriete bos zal ik proberen een aanvullend antwoord te geven.

Het is onmogelijk om in Nederland in bos te wandelen dat niet door mensen is beheerd. Al het bos dat we kennen is aangepland na het kappen van de oorspronkelijke oerbossen. Volgens mij o.a. om Nederland van hout te voorzien voor het bouwen van schepen.

In de jaren 70 werd het productiebos steeds minder belangrijk en werden steeds meer bossen beheerd door organisaties zoals natuurmonumenten en staatsbosbeheer. In eerste instantie kreeg je keurige rechte dennenbossen, maar de laatste jaren wordt geprobeerd zo veel mogelijk om bossen diverser te maken en een natuurlijker aanzien te geven. Dat laatste is vrij objectief, want wat is natuurlijk in Nederland. Een echt natuurlijk bos is vrij onbegaanbaar en ook niet prettig om in te wandelen.

Op de site van natuurmonumenten lees je alles over de status van de bossen met betrekking tot het natuurherstel en op onderstaande link kan je ook wandelroutes opvragen. Misschien heb je hier ook iets aan.