waarom is een duikpak altijd zwart en zijn er ook gekleurde te koop?

als ze gekleurd zouden zijn is dat toch veel leuker tussen de vissen zwemmen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.5K

Het beste antwoord

Toen Duiken een volkssport werd zo'n 20 jaar geleden moesten er natuurlijk ook modieuze kleuren komen. Dit is leuk voor in het zwembad en op de wal. Er kwamen zelfs duikmessen met mooie kleurtjes en vormpjes. Ik gebruik verkleinwoorden omdat het meestal ook zielig kleine mesjes waren waar je niets mee begint onder water. Een goed duikmes en een half zwaard van je enkel tot de knie die van zwaar en degelijk materiaal is gemaakt, minstens een halve centimeter dik is en een effectieve zaag, nylon snijder en stootplaat heeft.

Water en vooral zeewater verkleurt je pak snel. Zwart is een heel sterke kleurstof die er veel beter tegen bestand is. Aangezien kleuren onderwater helemaal geen zin hebben is dus zwart de beste optie. Zwart rubber en siliconenrubber is ook veel sterker dan wanneer men er een kleurstof in voegt. Zwarte vinnen zijn dus de beste. Dat geld ook voor zwarte maskers, snorkels en mondstukken van automaten.

Er zijn dus gekleurde duikpakken te koop, je hebt daar een eindeloze keuze in. Je hebt tegenwoordig zelfs onderwater mode. Er zijn ook ontzettend veel merken bij gekomen, vaak mode gericht met de mooiste op dat moment in de mode zijnde kleuren en snit.

Maar een serieuze duiker heeft serieus materiaal en dat is zwart.

Serieuze merken (maken ook wel mode spul, maar ook nog steeds het echte duikmateriaal zoals het hoort te zijn)

Scubapro, Mares, Cressi Sub, Dräger, Spiro Technique, Beuchat, Suunto en nog een aantal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

er zijn wel duikpakken met kleuren in de handel..
een zwarte kleur vormt minder gevaar onder water..
als je in een vuurrood duikpak gaat kunnen de kleuren bij sommige vissen gevaar betekenen...en kunnen ze aanvallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als in een felgekleurd pak gaat duiken, schrik je de vissen af. Roofvissen worden aangetrokken door afwijkend gedrag (kleur).
jc54
13 jaar geleden
volgens mij speelt er nog iets anders mee
als je dieper komt "verdwijnen" de kleuren (vanaf 10 meter diep) , dus je mooie felle pak komt veel minder mooi over.

Daarom maak je de mooiste vissenfoto's ook tijdens het snorkelen in ondiep water, zit je heel diep moet je een goede lamp meebrengen om de kleur nog goed te zien

maar gekleurde wettsuits zijn er zeker, mijn vriendin had een paarse
13 jaar geleden
duikpakken zijn er in alle kleuren te koop ,zo iss het mijne blauw met grijs en er zijn ook rode of rose te koop zelfs met een tekening erop . maar de meeste duikers kijken niet of er een modegevoelig kleurtje op zit maar eerder of het past en goed zit omdat het geen modeartikel is maar een noodzakelijk deel van de uitrusting .daarbij kijken duikers naar vissen en vissen niet naar duikers om te kijken hoe mooi ze wel of juist niet zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een felgekleurd duikerpak hebt dan trek je héél gauw hongerige haaien aan vlgs mij,zodat die je als lekker hapje zien,want dan denken ze dat je een prooi bent.
plus ook
laat je vissen en kreeften enzo schrikken.