Als Feyenoord een geldschieter vindt die de helft (20 miljoen) van de schulden investeert maakt dit dan veel uit? Ze hebben nog steeds schulden

Ze hebben 40 miljoen schuld en dan na die investering nog 20 miljoen schuld.

Maar ze hebben dus nog wel 20 miljoen schuld en kunnen eigenlijk net zo wenig / veel als ze nu kunnen, niks.

Wat zou die investering kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Als die 20 miljoen rentevrij of een gift wordt, dan scheelt het een heleboel rente.

De schuld die een club heeft maakt eigenlijk niet zoveel uit, wel de rente die zo erover moeten betalen, en eventueel de aflossing.

Stel
geen aflossing
5% rente
10 miljoen inkomsten
8.5 miljoen andere kosten (onderhoud, salarissen, enz)

bij 40 miljoen:
2 miljoen rente per jaar;
8.5 + 2 = 10.5 kosten
dus 0.5 miljoen per jaar in de min: club gaat failliet

bij 20 miljoen:
1 miljoen rente per jaar;
8.5 + 1 = 9.5 kosten
dus 0.5 miljoen per jaar in de plus: club kan voor 0.5 miljoen investeren of nog beter, de rest van de schulden aflossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heeft alleen effect als ze op die nieuwe schuld een lagere rente moeten betalen dan op hetgeen ze ermee aflossen.
Kortom, het geeft misschien een beetje "lucht", maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schuld kan in één klap worden gehalveerd. Dat betekent dat de forse rentelasten die de club jaarlijks moet ophoesten met een reuzensprong zullen dalen. Bovendien zullen banken Feyenoord eerder de helpende hand toesteken als de schuld aanmerkelijk lager is. Met een fors gedaalde schuld nadert Feyenoord ook het moment waarop de KNVB de club overhevelt van de zorgwekkende categorie 1 naar categorie 2. Dan worden de regels versoepeld en kan de club makkelijker werken aan het versterken van de selectie. Feyenoord heeft overigens altijd verklaard dat er bij een acceptabele schuld weer normale bedrijfsvoering kan zijn.