Waarom zijn de afmetingen van voetbalvelden niet overal gelijk?

Wat zijn de gangbare afmetingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
35.3K

Het beste antwoord

Waarom zijn niet alle voetbalvelden even groot?

Dat is historisch zo gegroeid. Toen voetbal in de 19e eeuw populair werd, was er aanvankelijk geen sprake van standaardisatie. Er waren zelfs voetbalvelden met bomen erop. Daar moesten de voetballers maar omheen spelen. Pas begin 20e eeuw kristalliseerde het ‘ideale’ voetbalveld zich uit. Maar toen waren een heleboel voetbalvelden en tribunes in de wereld al aangelegd. Om te zorgen dat er maar weinig aanpassingen nodig waren, vaardigde de International Football Association Board (IFAB) minimum en maximumafmetingen uit. Zo mag de lengte van het veld minimaal 90 en maximaal 120 meter zijn.

Op deze manier bestaat er inderdaad nogal wat variatie tussen de velden. Vandaar dat de IFAB heel langzaam bezig is de afmetingen van het veld preciezer te standaardiseren op 105 bij 68 meter. Veel van de enorme stadions van de grote clubs voldoen inmiddels (bijna) aan die afmetingen.

Afmetingen voetbalvelden in meters:
- Bernabeu, Madrid: 107 x 72 meter.
- San Siro, Milaan: 105 x 68 meter.
- Stamford Bridge, London: 103 x 67 meter.
- Camp Nou, Barcelona: 105 x 68 meter.
- De Kuip, Rotterdam: 105 x 69 meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voetbalveld met afmetingen en aantal begrippenEen voetbalveld is een speelveld voor de voetbalsport.

Een normaal (de gebruikelijke maat op (inter)nationaal niveau) voetbalveld heeft als afmeting: 100-120 meter bij 64-75 meter. De middencirkel heeft een straal van 9,15 meter. Een doel is 7,32 meter breed en 2,44 meter hoog(binnenwerks) en de penaltystip bevindt zich op 11 meter vanaf de doellijn.

Bij grotere voetbalclubs is het hoofdveld omringd door zit- en staanplaatsen, ook wel een stadion genoemd. In Nederland zijn eredivisieclubs verplicht om over een stadionveld met veldverwarming te beschikken.

Zoals in de afbeelding te zien is, mag er volgens de regels van de FIFA een grotere variatie bestaan voor speelvelden waarop geen internationale wedstrijden plaatsvinden. Voor bepaalde competities of landen wordt dat formaat specifieker vastgelegd.

Instantie Breedte Lengte
FIFA (algemeen) 45 - 75 m 90 - 120 m
FIFA (internationaal) 64 - 75 m 100 - 110 m
UEFA (CL-groepswedstrijden)[1] 68 m 105 m
KNVB (algemeen) 64 - 69 m 100 - 105 m

[bewerken] Oppervlaktemaat
Het voetbalveld wordt ook wel als oppervlaktemaat gebruikt, bedoeld voor mensen die hectare (ha) of vierkante kilometer (km²) te abstract vinden. Aangezien de maat 1 : 2 2/3 in grootte kan verschillen, er gaan tussen de 93 en 247 voetbalvelden in een vierkante kilometer, zodoende is dit een vrijwel nietszeggende maat.

In het algemeen wordt 1 ha gelijk gesteld aan 2 voetbalvelden, hoewel 1 ha gelijk is aan 1,4 UEFA-voetbalvelden, de enige waarvan de maat vastligt.
Bronnen: