Voetbal: Hoe worden de coëfficiënten berekend per land om te bepalen hoeveel ploegen men kan afvaardigen in Europa of Champions League?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
4.5K

Het beste antwoord

De competitiecoëfficiënt bepaalt hoeveel clubs uit een competitie zich plaatsen voor Europees voetbal en in welk toernooi zij mogen spelen, Champions League of Europa League.

De coëfficiënt wordt bepaald door de prestaties van de clubs uit een bepaalde competitie in het Europees voetbal over de laatste vijf jaar. Het aantal punten dat wordt behaald, wordt elk jaar gedeeld door het aantal deelnemende clubs per competitie. Dit getal wordt naar beneden op drie cijfers afgerond. Zo wordt de coëfficiënt van een seizoen berekend.
Voor de coëfficiënt worden de coëfficiënten van de laatste vijf jaar opgeteld. De in de voorronde behaalde punten worden door twee gedeeld en er worden voor bepaalde resultaten ook bonuspunten uitgedeeld, nl.:

het bereiken van de Champions League (CL): 4 bonuspunten,
het bereiken van de tweede ronde CL: 5 bonuspunten
het bereiken van de kwartfinale, halve finale en finale CL en EL: 1 punt.

Op dit moment staat Nederland 10e op deze lijst. Met een beetje geluk hobbelen we in ieder geval Turkije voorbij dit jaar.

http://www.vi.nl/Achtergronden/UEFA-ranglijst/185856/UEFAcoefficientenlijst-Nederland-jaagt-op-Turkije.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

alle behaalde resultaten van alle teams over een periode van vijf jaar worden meegewogen. dus als FC Utrecht verliest in Europa heeft dat evenveel puntenaftrek tot gevolg dan wanneer Ajax verliest.

Daarom is het het beste als je een brede stabiele top hebt zoals bijvoorbeeld in Engeland.

Kleine landen kunnen zo best gemakkelijk bij Nederland n de buurt komen als ze bijvoorbeeld met een team gedurende een aantal jaren bijna alles winnen, en ze voor de rest niet veel andere deelnemende teams hebben.

Over het algemeen geldt dus hoe meer wedstrijden je wint in Europees verband hoe meer teams je mag afvaardigen, tot een maximum. Of totdat op een gegeven moment bijvoorbeeld Heracles in de Poulefase van de Europaleague beland, en alles verpest voor de rest door vier wedstrijden te verliezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wij staan momenteel geloof ik achtste en als we een plaats dalen raken we een voorronde championsleague plaats kwijt. We worden op de hielen gezeten door geloof ik Portugal, Turkije en een aantal Oost-Europese landen.