Waarom wk in qatar?

Waarom is ervoor gekozen om het WK 2022 in Qatar te doen? Qatar scoorde destijds al niet hoog rondom mensenrechten, en zoveel dode gastarbeiders had hierdoor misschien voorkomen kunnen worden. Is Qatar gekozen op basis van eerdere wedstrijden of staat dit ergens in de regels bepaald o.i.d.?

een jaar geleden
in: Voetbal
1.4K

Antwoorden (1)

oorspronkelijk hierom(stelt de beslissing van 2008):
Het Wereld Kampioenschap 2022 in Qatar zal compact zijn en dat heeft voordelen voor de fans, de FIFA en het milieu. Door de compacte wedstrijdplanning hoeven voetbalfans niet ver en vaak te reizen, waardoor men geld bespaard. Alle belangrijke faciliteiten en speelsteden bevinden zich binnen een straal van 60km. Ook wordt het milieu hierdoor minder aangetast. Vernieuwende technologieën en geavanceerde faciliteiten zullen worden gebouwd, zodat voetballers en supporters het WK 2022 kunnen beleven in een koele omgeving.
De geschiedenis leert ondertussen heel andere dingen.
Een grootschalig Amerikaans onderzoek naar corruptie binnen de Wereldvoetbalbond heeft meer details blootgelegd over de omkoping van vier FIFA-leden. De vier zouden miljoenen dollars betaald hebben gekregen om het WK aan Rusland (2018) en Qatar (2022) toe te wijzen. De omkoping zou zich tussen 2009 en 2011 hebben afgespeeld.
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Tuurlijk joh. Voor zo'n tekstje kun je een PR-bureau inhuren, die komen altijd wel met iets posities. De werkelijkheid is dat de UEFA-leden die beslissen over een locatie 'cadeautjes' kregen als ze voor Qatar zouden stemmen. Sommigen staken miljoenen in hun zak.
fremar
een jaar geleden
Zijn daar officiële bewijzen van?
jc54
een jaar geleden
@teusvh; UEFA had hier niets over te zeggen, het waren de FIFA bobo's die zich lieten omkopen.
ronron1212
een jaar geleden
Ja voor veel geld
ronron1212
een jaar geleden
@fremar
Oud-voorzitter Sepp Blatter van de wereldvoetbalbond FIFA heeft spijt van de keuze voor Qatar als organiserend land voor het WK voetbal.
De keuze voor Qatar, omstreden vanwege onder meer de mensenrechten, is volgens Blatter een vergissing gezien ’de kleinheid’ van het land. „Het voetbal en het WK zijn hiervoor te groot”, zegt de oud-FIFA-baas in de Zwitserse media. „Het ging om een foute keuze en ik droeg daar toen de verantwoordelijkheid voor als voorzitter van de FIFA.”