Waarom is de WK bal een zwabberbal?

Ik bedoel: wat is dat zwabberen, en waardoor komt het precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
1.6K

Het beste antwoord

Zwabberen is zwaaiend bewegen. De Jabulani – die in het Zulu overigens 'feestelijk vieren' betekent – zou te veel zwabberen omdat hij sneller is. De luchtstroming rond de Jabulani verandert tussen snelheden van 50 tot 70 kilometer per uur. Ook hebben de hoogteverschillen tussen de Zuid-Afrikaanse stadions invloed op de onvoorspelbaarheid van het balgedrag. In het kort: hoog stadion, lagere luchtweerstand, snellere en hogere bal, en andere uitwerking van het effect dat aan de bal wordt meegegeven veroorzaken het zwabberen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk in combinatie met het relatief lage gewicht van de bal.

Andere antwoorden (6)

het schijnt een licht gewicht bal te zijn die maar net aan de gewichteisen van het wk voldoet en dan met de hierboven beschreven factoren krijg je een zwabberbalbal

dwz dat hij nogal van richting wil veranderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bal is rond en dat zwabberen is "natuurlijk"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de luchtdruk daar anders is en de bal word daarom te licht. en stuitert te vaak en komt nooit zo goed aan bij de speler
13 jaar geleden
Omdat de bal is ontworpen door Adidas, een prima sportmerk, maar geen ballen expert zoals bijvoorbeeld Derby Star.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zo omdat Adidas hoofdsponsor is van het W.K, er
is te weinig aandacht aan besteed , de z.g zwabberbal
zwabbert ook op zeeniveau.
De fifa wil een onderzoek starten naar de oorzaken, maar
dat vindt pas plaats na de W.K. spelers en trainers vinden het schandalig dat er met
zoon bal gespeeld moet worden,en het komt het spelniveau niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de ‘Jabulani’ wordt beweerd dat de bal exact zijn lijn houdt, maar hij zeilt alle kanten op. Dat komt doordat de bal ronder is dan de voorgaande exemplaren en bestaat uit 8 stukken thermoplastisch polyurethaan i.p.v. uit 14 stukken. Zowel de keepers als de aanvallers ervaren problemen met deze bal. Als er een voorzet komt en de aanvaller springt om te koppen, dan beweegt de bal een halve meter waardoor er slechts sprake is van een licht contact met de bal. Bovendien gaat de bal snel omhoog bij een schot wat een doorn in het oog is van veel spelers.