Wat gebeurt er als de nummer 1 en 2 in de eredivisie net zo veel punten heeft en een even hoog saldo?

Met saldo bedoel ik uiteraard doelsaldo ;)

En ik snap dat dat zeldzaam is maar het moet mogelijk zijn denk ik.

3 jaar geleden
in: Voetbal
3.1K

Antwoorden (2)

Bij een gelijk doelsaldo wordt gekeken naar het aantal gescoorde doelpunten. Wie de meeste doelpunten heeft gemaakt, is dan de landskampioen.

Bij een gelijk puntenaantal, een evenhoog doelsaldo én evenveel gescoorde doelpunten, zullen de onderlinge resultaten de doorslag geven.
Maar wat nou als ook dát gelijk zou zijn, als ze bijvoorbeeld twee keer 0-0 tegen elkaar hadden gespeeld? Dan wordt er een beslissingswedstrijd gepland.
SimonV
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Is dat ook ooit gebeurd?
SimonV
3 jaar geleden
Nee, dat is nog nooit voorgekomen.
Toen alleen nog naar een gelijk puntaantal gekeken, werd het in 1958 (DOS en SC Enschede) en 1960 (Ajax en Feijenoord, toen nog met een ij geschreven) opgelost met een beslissingswedstrijd. Daarna werd ook naar doelsaldo gekeken:
https://nos.nl/collectie/7180/artikel/2100162-doelsaldo-was-twee-keer-beslissend-in-titelstrijd-eredivisie
taillie
3 jaar geleden
In Belgie speelt het aantal gewonnen matchen ook een rol.
dan spelen ze een onderling duel