Hoe meten ze al die gegevens bij voetbalwedstrijden?

Tegenwoordig zie je bij voetbalwedstrijden zoveel gedetailleerde statistieken (gelopen kilometers per speler etc), hoe meten ze dit soort dingen?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
5.5K

Antwoorden (2)

DAT is zo makkelijk bij te houden met de computer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het systeem welk gebruikt wordt is als volgt: het speelveld wordt in de gaten gehouden door 16 afzonderlijke camera's, die allemaal een 16e gedeelte van het speelveld voortdurend in de gaten houden. Zo kunnen ze alles wat er gebeurt in zo'n 16e gedeelte perfect in de gaten houden. De 16 camera's worden gebundeld op 3 laptops die onderling een schema maken. Zo kunnen ze op 3% nauwkeurig alle fysieke en meetbare zaken compleet in data omzetten, welke weer wordt getoond op een totaal schema. Zo zien wij als kijker, hoeveel km een bepaalde voetballer heeft gelopen, hoe ver een vrije trap van de goal is, hoeveel passes een bepaalde speler heeft gegeven. Hoeveel balbezit een bepaald team heeft, hoeveel keer een speler een bal heeft aangeraakt, of er slechte passes gegeven worden, of juist weer goede. Allemaal terug te koppelen op een individu of op een totaalbeeld van een team. Ze kunnen zelfs het aantal km welke de bal heeft afgelegd in een wedstrijd op 3% nauwkeurig berekenen.