Is het toegestaan om recreatief te voetballen op een veld van een vereniging waar je geen lid bent?

Ik wil graag individueel een keer extra trainen om beter te worden maar kan ik dit zomaar doen op een voetbalveld bij een vereniging waar ik geen lid ben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Voetbal
24.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klop even aan.
De voetbalclub bij ons in de wijk laat de poort altijd open voor de jeugd om een balletje te trappen. Gaat prima (tot nu).
Jeugd uit de wijk en ook buiten de wijk maakt hier gretig gebruik van. Houdt je van de straat ;-)

Antwoorden (3)

Het veld van een vereniging is in eigendom of onder huur en dus "privéterrein". Als het gaat om een trainingsveld dat aan alle zijden toegankelijk is zal niemand je daar over aanspreken Toch is het verstandiger om een keer het clubhuis binnen te lopen en om toestemming te vragen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Om gebruik te maken van een voetbalveld dat behoort bij een vereniging moet je eerst LID worden. Dan betaal je contributie en daarna ben je een van de mensen die wel op het veld mogen komen laat staan voetballen.
Waarom moet je betalen? Omdat er onderhoud gepleegd moet worden aan clubhuis en zeker ook aan de velden - gras maaien bv -. Er zijn veel vrijwilligers bij een club maar er zijn altijd rekeningen die betaald moeten worden, zoals gas/elektriciteit, huur etc.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, in principe niet, veel voetbalvelden zullen privéterrein zijn. Je overtreedt dan dus artikel 461.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/461.html
Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Wat je kan doen is toestemming vragen van de eigenaar/beheerder (in dit geval dus waarschijnlijk de vereniging).
Als die het prima vinden zolang je er geen zooitje van maakt, of het steeds even meldt is er niks aan de hand.