Wat maakt voetbal nu zo leuk? Waarom is het WK dan extra speciaal?

Zelf heb ik een hekel aan voetbal en dus ook een hekel aan die oranje versieringen.
Dus ik wil er wat meer over weten.

Waarom zijn er veel feesten, versieringen, uitbundige geschreeuw, soms ook rellen, plunderingen, agressie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
4K

Het beste antwoord

Ik ben altijd al gek geweest als voetbal, al toen ik een klein meisje als was ik altijd aan t voetballen, wekelijks op de tribune van mn favo club, over paar dagen lekker WK en de hele dag voetbal op tv, schitterend!

voetbal is pas leuk als je het spelletje snapt, mensen die geen bal van t spel begrijpen moeten ook geen voetbal kijken, dat verpest t kijken voor de rest met zinloze opmerkingen ;)

en wat dacht je van de gezelligheid om het voetbal heen? doorgaans met mn medesupporters in t stadion, maar nu gewoon met mn vrienden en een horde aan vreemde mensen in de kroeg die allemaal voor 1 team staan...schitterend gewoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat landen tegen elkaar spelen maakt voetbal spannender...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk, vind ik voetbal niet zo leuk. Maar het WK juist wel. Dat komt denk ik door de saamhorigheid die erbij hoort. Lekker in de kroeg met z'n allen en iedereen is ineens vriend van elkaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij ( de liefhebbers ) zijn trots op Oranje en op Nederland,
en dat willen wij laten blijken.
Plundering en agressie daar nemen de echte oranje fans
afstand van , daar willen zij niet bijhoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt voetbal zo leuk is het gevoel van wij tegen alle andere. Het brengt mensen samen met een gezamelijk doel (haha). Mensen identificeren zich met hun team/land en gaan uit hun dagelijks routines en zorgen en worden een grote stam met gezamelijk blijdschap en verdriet. Het is best leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Jacob, leuk dat je antwoord.
Mag ik concluderen dat jij een voetbalfan bent? Dat het best leuk is kan ik me voorstellen. Zelf vind ik het hele voetbal helemaal niet leuk, maar ik wordt wel geconfronteerd met alles van het WK. Oranje huizen, slingers die bij mij voor mij raam voorbij komen (woon op een flat).
Dus het lijkt erop alsof die mensen niet alleen voor hun lang opkomen, maar de buren 'moeten' ook meedoen. Of ze nu willen of niet. Zo groot is de enthousiasme.
Waarom dat dan? Het voelt voor mij (en ik ben gevoelig) als een dwang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben echt geen voetbal fan! Heb ook geen idee wat gebeurt in de voetbal wereld, maar net als veel andere mensen kan ik me af en toe inleven met dat samen gevoel en darvan genieten. Het is een kwestie van balans houden tussen je gevoeligheid en de kracht die wordt geproduceerd door de enthusiasme van de masa om je heen. Dat ervaar je als dwang. Mischien kan je voor heel even proberen in de vel van zo'n fanatieke fan in te kruipen, zijn gevoelens proberen te ervaren en te analyseeren. Dan zal je veel beter tegen de zwaartekracht om je heen kunnen.
Nu verwar je een aantal zaken. Je spreekt over 3 zaken;
1. Oranjegekte
2. Rellen
3. WK Voetbal
1. Oranjegekte

Oranjegekte is een fenomeen waarbij mensen omwille van een nationaal evenement het nodig vinden om gek te doen. Dit kan bij EK's en WK's voetbal voorkomen, maar bijvoorbeeld ook met Koninginnedag en in mindere mate Olympische Spelen. Tegenwoordig zit er een hele commerciele industrie achter dit fenomeen. Zelf heb ik hier niks mee, samen in de straat of kroeg voetbal kijken is wel leuken. Maar al die malle oranjehoeden/oranjewuppie's/ oranjeknikkers enzovoort is aan mij niet besteed.

2. Rellen
Rellen is een fenomeen van (semi-) volwassen mannen die op één of andere manier het nodig vinden om zo nu en dan als een beest te gedragen. Daarbij grijpen ze vaak voetbalwedstrijden aan, maar ook dansfeesten, andere sportwedstrijden of andere grote evenementen. Als ze nou gaan rellen ergens op een veldje waar niemand last van ze heeft zou ik het niet erg vinden. Maar helaas gebeurd dat niet en zijn vaak middenstanders in stadscentrum het slachtoffer van dit soort figuren.

3. WK Voetbal
Het WK Voetbal is een toernooi dat om de vier jaar wordt georganiseerd. Het eerste toernooi werd in 1930 gehouden in Uruguay en door het thuisland gewonnen. Bij het eerste toernooi waren 13 ploegen aanwezig (van de continenten Europa en de beide Amerika's). In de loop der jaren is het WK steeds groter geworden en bij het komende Wereldkampioenschap zijn er 32 deelnemers van alle continenten.
Met name dat laatste aspect heeft altijd veel indruk gemaakt bij mij. Niet alleen dat er zo veel en zo verschillende deelnemers zijn maar vooral ook dat het WK in zo veel verschillende landen leeft. Straks als ik thuis of in de kroeg voetbal zit te kijken is men aan de andere kant van de wereld in Japan, Denemarken of Kameroen precies hetzelfde aan het doen. Voetbal is bijna overal een populaire sport (vooral in Zuid en Midden Amerika, Afrika en Europa). Veel mensen leven er lange tijd naar toe, spreken af met vrienden en familie, gaan de stad in en delen verdriet en geluk met totale vreemden. In het stadion zie je mensen in de uiteenlopende klederdrachten en supporteren hun ploeg op hun eigen manier. Elk land heeft zijn eigen speelstijl enzovoort. Het gevoel dat de wereld eventjes niet draait om economie, religie, poltiek ed maar een simpel spelletje als voetbal waar straks tijden finale een 1/3 van de wereldbevolking naar gaat kijken maakt voor mij het WK iets heel moois.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voetbal is belangrijker dan het leven zelf.